اهم اخبار

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی: تزریق مرغ منجمد به بازار تزریق سم به صنعت مرغداری است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی گفت: شرکت پشتیبانی امور دام  اعلام می‌کند برای ایام پیش رو مرغ منجمد وارد بازار خواهد کرد. تزریق مرغ منجمد در حالی که مرغداران ما به ازای هر کیلو مرغ حدود ۴۰۰۰ تومان ضرر می‌کنند تزریق سم به صنعت مرغداری است و هیچ اقدامی نمی‌تواند بیش از این به صنعت مرغداری آسیب وارد کند.

حبیب اسدالله نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نارضایتی واحدهای تولیدی در کشور از سیاست‌گذاری‌های دولت در رابطه با وضعیت کسب و کار و تولید  مسبوق به سابقه است و تنها مختص به کرونا نیست، اظهار کرد:یکی از دلایل عدم رضایت تولید کنندگان خصوصا در بخش کشاورزی این است که در این بخش عقبه کارشناسی قوی‌ای وجود ندارد که به شناخت آسیب‌ها و ایجاد طرح و برنامه برای رفع چالش‌ها بپردازد و نگاه بخش دولت نگاه صرف به بازار مصرف بدون توجه به نقش و اهمیت ویژه بخش تولید  است. به طور مثال در خصوص وظایف بخش کشاورزی هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که آیا برخی از مسئولیت ها باید در بخش کشاورزی باقی بماند یا برعهده وزارت صمت باشد و هر چند سال یک بار این وظایف در قالب طرح انتزاع بین این دو وزارت خانه جابجا می‌شود  که همین امر آسیب زیادی به این بخش زده است.  

وی با اشاره به اینکه در یک و ماه و نیم گذشته اتفاقات متعددی باعث شد تا تولیدکنندگان مرغ گوشتی بالغ بر۱۳۰۰ میلیارد تومان متحمل خسارت شوند، گفت: قیمت تمام شده مرغ برای مرغداران حدود ۱۰ تا ۱۱ هزارتومان بوده و این رقم همچنان رو به افزایش است در حالی که قیمت فروش مرغ به کشتارگاه ها در این مدت  از ۵۷۰۰ تومان تا ۸۰۰۰ تومان است. این یعنی مرغداران ما به ازای هر کیلو مرغی که عرضه کرده‌اند در مقاطعی تا  ۴۵۰۰تومان ضرر کردند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در ادامه به دلایلی که منجر به ضرر و زیان تولیدکنندگان مرغ گوشتی شده اشاره کرد و گفت: یکی از این دلایل  افزایش غیر کارشناسی حجم تولید مرغ بدون توجه به نیاز بازار و  به صورت دستوری از طریق کارگروه ستاد تنظیم بازار بود. از دلایل دیگر نیز می توان یه شیوع ویروس کرونا و کاهش قدرت خرید مردم به دلیل از رونق افتادن کسب و کار و تعطیلی رستوران ها، تالارها،   مراکز پذیرایی و …اشاره کرد که منجر به کاهش میزان مصرف مرغ در این ایام و انباشت این قلم در واحدهای مرغداری شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خریدهای حمایتی نتوانسته از ضرر و زیان تولید کنندگان در این شرایط کم کند، گفت:عملکرد شرکت پشیبانی امور دام متاسفانه ضد تولید است و نه تنها پشتیبان امور دام نیست بلکه سیاست گذاری ها و برنامه‌ریزی هایش علیه تولید است؛ به طوری که خرید حمایتی این شرکت کمتر از قیمت تمام شده است و  به جای اینکه خرید مرغ را از مرغداران انجام  دهد از کشتارگاه انجام می‌دهد و عملا هیچ سودی عاید تولیدکننده نمی‌شود.  

اسدالله نژاد با بیان اینکه مرغ در حال حاضر  حدود  ۴۰۰۰ تومان کمتر از قیمت تمام شده برای مرغداران به فروش می رسد، تصریح کرد: این در حالی است که شرکت پشتیبانی امور دام  اعلام می کند برای ایام پیش رو مرغ منجمد وارد بازار می کند. تزریق مرغ منجمد در حالی که مرغداران ما به ازای هر کیلو مرغ حدود ۴۰۰۰ تومان ضرر می کنند تزریق سم به صنعت مرغداری است و هیچ اقدامی نمی‌تواند بیش از این به صنعت مرغداری آسیب وارد کند.

 او با اشاره به اینکه در سالی که مزین با نام “جهش تولید” است نباید تصمیماتی بر ضد تولید گرفته شود ولی بعضا تصمیماتی از این قبیل را مشاهده می کنیم، افزود: با توجه به شرایط سخت  و گرانی تامین نهاده و دان، انباشت مرغ در واحدها، ذخیره سازی بخش دولتی و خصوصی، زیان های موجود و ریسک بالای تولید  به مرغداران توصیه می کنیم  برای جوجه ریزی شتابزده عمل نکنند و  با  دست خود تیشه به ریشه خود نزنند.

وی با بیان اینکه اگر شرایط به همین شیوه پیش رود، مرغداران ناچار به تعطیلی واحدهای خود هستند، عنوان کرد: باید افرادی که سیاست‌های ناپخته  اعمال می‌کنند و هیچ تعهدی در قبال تولید ندارند، پاسخگو باشند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در ادامه صحبت‌هایش گفت: واحدهای مرغداری به شدت با کمبود  و گرانی ذرت و سویا مواجه هستند و این در حالی است که انبارهای شرکت پشتیبانی پر از ذرت و سویا است و بخشی از ذرت و سویا نیز در انبارهایی در بنادر است و بایستی ترخیص شوند.

اسدالله نژاد با تاکید براینکه واحدهای مرغداری با انباشت شدید مرغ مواجه شده‌اند، به راه‌کارهایی برای کاهش ضرر مرغداران اشاره کرد و گفت: توزیع هرگونه مرغ منجمد تحت هر شرایط در سطح کشور باید ممنوع شود. همچنین کشتارگاه‌ها نیز مکلف شوند که مرغ را از مرغدار بر اساس نرخ مصوب شرکت پشتیبانی دام خریداری کنند. یعنی اینگونه نباشد که مرغ را ارزان از مرغدار خریداری کنند و با سودجویی و سود کلان  به شرکت پشتیبانی امور دام بفروشند. از طرفی حجم جوجه ریزی در کشور باید متناسب با تولید باشد و سیاست های دستوری باید حذف شود.

وی در پایان اضافه کرد: دولت باید برای ساماندهی  این شرایط دست افرادی که دنبال سودجویی هستند را کوتاه کند و قیمت گذاری ومدیریت تولید را به تشکل ها واگذار کند. همچنین صادرات پایدار  نیز را یکی دیگر از راه های رفع مشکلات تولید  است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *