اهم اخبار

نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران: جهاد کشاورزی اعلام کند قادر به تامین نهاده های مرغداران نیست

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران با بیان اینکه وضعیت تامین و توزیع نهاده ها نسبت یکی دو ماه گذشته تغییری نکرده است، گفت: اینکه جهاد کشاورزی به راحتی اعلام کند توانایی تامین نهاده های دامی را ندارد، بهتر از آن است که این نهاده ها به صورت قطره چکانی توزیع و مرغداران و تولیدکنندگان دچار مشکل شوند.

حبیب اسدالله نژاد در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به این که آیا طبق وعده وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای مردادماه مشکل توزیع نهاده ها برطرف شده است، اظهار کرد: وضعیت تامین و توزیع نهاده ها در شرایط خوبی قرار ندارد و به دلیل عرضه کم، مرغداران نمی توانند نهاده ها را با نرخ مصوب تهیه کنند.

وی ادامه داد: زنجیره ها به واسطه ارتباطاتی که با وزارت جهاد کشاورزی دارند شاید بتوانند بخش اعظمی از نهاده ها را با نرخ مصوب تهیه کنند ولی اکثر واحدهای خرد که عمده تولیدکنندگان نیز هستند شاید حدود ۴۰ درصد از نهاده ها را با نرخ مصوب تهیه می کنند و مابقی از بازار آزاد تهیه می شود.

نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران با بیان اینکه وضعیت تامین نهاده ها به نسبت یکی دو ماه گذشته تغییری نکرده، گفت: در حال حاضر قیمت سویا در بازار سیاهی که به واسطه کمبود ایجاد شده حدود ۷۰۰۰ تومان و ذرت ۲۶۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان است و مرغداران مجبورند مابقی نیاز واحدها را از همین بازار آزاد تهیه کنند. در حقیقت به جای  اینکه مشکلات حل شود، از حل  مشکلات فقط صحبت می شود.

وی با اشاره به اینکه هر واحد مرغداری که قصد فعالیت دارد باید مجوز مورد نیاز خود را از سامانه سماصط( سامانه مدیریت اطلاعات صنعت طیور) دریافت کنند، اظهار کرد: در این سامانه اطلاعات واحدها درج شده و سازمان دامپزشکی نیز این واحدها را تایید می کند. بنابراین تمام واحدهایی که جوجه ریزی می کنند اقدامشان قانونی بوده و مستحق دریافت سهمیه هستند. اینکه گفته شود به واحدهایی که از سامانه سماصط مجوز نگرفته اند خدمات داده نشده، فرار رو به جلو است، زیرا جهاد اصولا نسبت به واحدهای بدون مجوز  مسئولیتی ندارد و این واحدها هم بسیار اندک و تقاضایی هم برای نهاده ندارند.  

به گفته وی اینکه جهاد کشاورزی به راحتی اعلام کند توانایی تامین نهاده های دامی را ندارد، بهتر از آن است که این نهاده ها به صورت قطره چکانی توزیع و مرغداران و تولیدکنندگان دچار مشکل شوند.

اسدالله نژاد در پایان به اشاره به قیمت مرغ زنده و گرم گفت: در حال حاضر قیمت مرغ زنده  ۱۲هزار و۷۰۰ تا ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت مرغ گرم نیز  حدود ۱۹ هزار تومان است.

به گزارش ایسنا پیشتر مدیرکل دفتر توسعه بازار و زنجیره‌های وزارت جهاد کشاورزی به ایسنا گفته بود که در یکی دو ماه گذشته در تامین برخی از نهاده‌های دام و طیور به دلیل مشکلات تامین ارز وقفه‌ای ایجاد شد و همین موضوع باعث شد تا برخی نهاده ها به موقع و به میزان کافی وارد نشود. به همین دلیل تخصیص نهاده‌های دام و طیور با اولویت انجام شد. یعنی مزارعی که جوجه ریزی کرده بودند و یا دام داشتند اولویت اول تخصیص نهاده ها بودند و مزارعی که هنوز جوجه ریزی نکرده بودند و آمادگی نداشتند در اولویت دوم قرار گرفتند. کسانی که ادعا می کنند نهاده های دامی به آنها تعلق نگرفته در زمان توزیع فعالیتی نداشتند یا مزارع آنها فاقد دام و طیور بوده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکلات حل شده و خبرهای خوبی در روزهای آینده داریم، گفته بود که قصد داریم تمام فرآینده ها در سامانه بازارگاه سیستمی شود و از ابتدای مردادماه نیز دیگر مشکلی در زمینه توزیع نهاده های دامی نخواهیم داشت.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *