اهم اخبار

نخستین کشتارگاه تمام صنعتی کشور در ارس به بهره‌برداری رسید

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نخستین کشتارگاه تمام صنعتی کشور با سرمایه‌گذاری ۲۲ میلیارد تومانی و اشتغالزایی ۱۰۰ نفر در منطقه آزاد تجاری‌-‌صنعتی ارس به بهره‌برداری رسید.

مدیر مجتمع پروتئینی فناوری ارس در مراسم افتتاح این مجتمع با بیان اینکه این کشتارگاه صنعتی ظرقیت کشتار یکهزار راس دام سبک و ۱۰۰ راس دام سنگین را دارد، افزود: این کشتارگاه اولین کشتارگاه تمام صنعتی ایران است که بسته بندی ۷۵ روزه گوشت در محل مجتمع از ویژگی های مهم آن است.

امیر آتشبار افزود: برای اولین بار است که در محل کشتارگاه مرکز پژوهشی دامپروری نیز ایجاد می شود که قابلیت برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی و آزمایشگاه برای دانشجویان علوم دامی و شرکت های دانش بنیان در مساحت ۲۰ هزار مترمربع را دارد.

وی ادامه داد: این کشتارگاه در مدت کمتر از یک سال در مساحت ۴ هزار و ۶۰۰ مترمربعی بنا شده است و در زمان ساخت آن ۱۲ هزار و ۵۰۰ نیروی کارمزد مشغول کار شدند و اکنون نیز ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال دارند.

استاندار آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه توسعه منطقه آزاد ارس از سال ۱۳۹۲ به بعد به خوبی انجام یافته است، گفت: در سال های تحریم این منطقه نقش آفرین خواهد بود و به خود می بالیم تولیدات این منطقه متکی به داخل است.

محمدرضا پورمحمدی افزود: ارس تولیدکننده های وارد کننده را به صادر کننده تبدیل کرده است و اقتصاد کشور و آذربایجان شرقی با تکیه بر این ویژگی متحول خواهد شد.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم، گفت: توسعه محدوده منطقه آزاد ارس هدیه نظام به آذربایجان شرقی است که امسال محقق شد اما به خوبی منعکس نشده است.

محمد حسن نژاد اظهار داشت: با توسعه محدوده ارس، وسعت این منطقه ۲۷ هزار هکتار افزایش یافته که هادی شهر نیز جزو محدوده آن شده است.

وی یادآوری کرد: اکنون ۱۶ هزار بیمه کارفرمایی از طریق منطقه ارس پرداخت می شود و این جزو مزایای اشتغال آفرینی منطقه است.

حسن نژاد ادامه داد: کارخانجاتی که امروز مورد بهره برداری قرار گرفت پیش از  این بیابان بوده و در ظرف کمتر از یک سال با ترغیب سرمایه گذاران، تبدیل به کارخانه شده است و امروز شاهد اشتغالزایی ۲۲۰ نفر هستیم.

وی با اشاره به اینکه باید آذربایجان شرقی را با دلسوزی خودمان بسازیم، گفت: اکنون در حد شان استان امکانات توسعه ای وجود ندارد و شرکت های حسابرسی، صندون مشاء و برخی از امکانات اقتصادی و صنعتی دیگر در منطقه موجود نیست.

به گزارش ایرنا، مدیرعامل منطقه آزاد ارس نیز گفت: هنوز چالش و کش و قوس به رغم افتتاح گلخانه و افتتاح کشتارگاه، سرمایه در گردش این طرح ها حل نشده است که باید تامین شود.

محسن نریمان افزود: در ۷ ماهه امسال ۱۳ درصد صادرات منطقه افزایش یافته و پیش بینی می کنیم در پایان سال این رقم به مرز ۱۰۰ درصد رشد نسبت به سال قبل برسد که بر این اساس حمایت از واحدهای موجود در منطقه و تامین سرمایه در گردش آنها لازم است.

وی ادامه داد: این افزایش صادرات نشان می دهد که در منطقه امن اقتصادی قرار داریم و بر پایه آن و با اتکا به تلاش تولید کنندگان توانسته ایم صادرکننده موفقی باشیم،به خصوص در بخش کشاورزی قطب گلخانه ای مناطق آزاد کشور هستیم.

نریمان اضافه کرد: ۳۶۵ هکتار برای ایجاد کشاورزی گلخانه ای هدف گذاری شده که اکنون ۶۰ هکتار آن محقق شده و ۴۰ هزار تن امسال محصولات برداشت کرده ایم که این رقم می تواند تا ۳ برابر افزایش یابد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *