اهم اخبار

هدررفت ۹ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان ملی بهره وری گفت: در حوزه کشاورزی ۹ میلیارد مترمکعب هدررفت آب وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ میرسامان پیشوایی با اشاره به هدر رفت ۹ میلیارد متر مکعب آب در حوزه کشاورزی‌، گفت: این رقم، کل آب شرب قطر و چند کشور عربی را پوشش می‌دهد. در برنامه ششم ۲۰۶ درصد از رشد اقتصادی باید از بهره‌وری محقق می‌شد اما فقط ۴ دهم درصد از محل بهره‌وری محقق شده است. بر این اساس صدای بهره‌وری به دستگاه‌ها به درستی منتقل نمی‌شود.

او افزود: نظام حکمرانی باید فقط یک مداخله کلیدی داشته باشد و آن مداخله این است که اقدامی صورت دهد که نفع در بهره‌وری باشد. بر این اساس یک سوال مطرح است که چطور می‌شود از مدیر یک‌ مجموعه پتروشیمی انتظار داشت در حوزه کاهش مصرف و ارتقاء بهره‌وری سرمایه‌گذاری کند در حالیکه قیمت گاز از آب معدنی ارزان‌تر است.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ادامه داد: بهره‌وری در حوزه ارتباطات بیش از هدف برنامه ششم رشد کرد اما در حوزه نفت و گاز رقم محقق شده بهره‌وری بسیار پایین‌تر از ترازهای برنامه‌ریزی شده بود. چرا که در حوزه ارتباطات کمترین قوانین دست و پا گیر و بیشترین رقابت را داشتیم.

این مقام مسئول گفت: در حوزه‌هایی که بهره‌وری رشد نکرده است، “انحصار” غلبه داشته و نقش‌آفرینی دانش بنیان‌ها محدود بوده است. بر این اساس تمام تلاش نظام حکمرانی باید بر این اساس باشد که بهره‌وری به صرفه باشد.

پیشوایی گفت: در دو سال نخست دولت سیزدهم شاخص بهره‌وری رشد مثبت داشته است. بر اساس آمارهای بانک مرکزی برآورد ۹ ماهه این است که ۳.۵ درصد از رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی اقتصاد ایران از محل بهره‌وری بوده است.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری تاکید کرد: شاخص بهره‌وری عوامل تولید به بالاترین سطح خود در ۱۰ سال اخیر رسیده است. اگر این موضوع بخواهد اثر خود را در شاخص درآمد سرانه منعکس کند باید ۳ سال دیگر این وضعیت ادامه پیدا کند.

او گفت: برای جبران عقب ماندگی دهه ۹۰باید رشد بالای ۳درصد در ۳سال آتی ادامه داشته باشد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *