اهم اخبار

هشدار برای بازنگری در نرخ خرید تضمینی گندم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

امروز قیمت هر بوشل گندم در بازارهای جهانی ۵٫۵ دلار افزایش یافت و زنگ هشداری برای مسؤولان داخلی است تا در نرخ خرید تضمینی این محصول بازنگری کرده و به جای ریختن ارز به جیب کشاورز خارجی تولید داخل را افزایش دهند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از فارس، امروز در بازارهای جهانی قیمت گندم با افزایش شدید مواجه شد و دوباره زنگ هشداری به کشورهای واردکننده است تا درباره تولید این محصول مهم و استراتژیک فکر اساسی بکنند.

امروز قیمت هر بوشل گندم با ۵٫۵ دلار افزایش به قیمت ۶۷۵ دلار و ۵۰ سنت معامله شد. این نخستین باری نیست که قیمت گندم با افزایش شدید قیمت مواجه می‌شود بلکه آمارها حاکی از افزایش مکرر این محصول اساسی در چند ماه گذشته است.

امروزه گندم به عنوان مهمترین محصول اساسی در جهان به حساب می‌آید و در مبادلات سیاسی کشورها هم تأثیرگذار است.برخی از کشورهای سلطه از غذا به ویژه گندم برای فشار به دیگر کشورها استفاده می‌کنند و به همین دلیل امنیت غذایی در جهان امروزه اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

طی سال‌های گذشته روسیه سیاست خوداتکایی خود را در محصولات اساسی به ویژه گندم دنبال کرده و نتیجه مطلوبی گرفته است به طوری که این کشور در زمان اتحادیه شوروی واردکننده این محصول بود و اکنون به بزرگ‌ترین صادرکننده گندم جهان بدل شده است. این کشور سالانه ۱۲۰ میلیون تن گندم تولید می‌کند.

* لزوم بازنگری در قیمت خرید تضمینی گندم

ایران با اینکه در سال‌های گذشته اعلام شده در تولید گندم خودکفا است اما به گفته کارشناسان خودکفایی پایدار نیست به طوری که سال گذشته ۳ میلیون تن گندم وارد کرد امسال نیز خرید تضمینی دولت همانند پارسال است و این احتمال وجود دارد که باز گندم از کشورهای دیگر وارد کنند.

در این میان کارشناسان راهکاری دارند و پیشنهاد می‌کنند که دولت به جای واردات این محصول حمایت خود را از کشاورزان داخلی بیشتر کند.اگر نرخ خرید تضمینی مناسب‌تر باشد کشاورزان داخل رغبت بیشتری به تولید این محصول خواهند داشت.

آماری که کارشناسان اعلام می‌کنند، دولت به میزان دو برابر پولی که از کشاورزان داخل خریداری می‌‌کند ارز برای واردات این محصول می‌دهد. نرخ خرید تضمینی گندم امسال کیلویی ۴ هزار تومان تهیه شده و در حالی که مسؤولان کشور و وزارت جهاد کشاورزی قیمت بیش از ۵ هزار تومان را پیشنهاد کرده بودند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: فارس

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *