اهم اخبار

واردات گندم در سال گذشته نصف شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

واردات گندم که امسال ممنوع شده، در سال گذشته بیش از ۵۵ درصد کاهش داشته که نشان می‌دهد وزارت جهاد کشاورزی در بهبود تراز تجاری بخش کشاورزی از طریق کنترل واردات و افزایش صادرات موفق بوده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا‌، سال گذشته سه میلیون و ۳۱۶ هزار و ۳۰۰ تن انواع گندم خوراکی،‌ دامی و بذری از ۲۹ کشور مختلف به ارزش ۸۸۵ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار به کشور وارد شده است که از نظر وزنی ۵۵/۴ درصد و از نظر ارز شی ۶۳/۶ درصد نسبت به سال ۱۳۹۳ کاهش داشته است.

البته قیمت هر کیلو گرم گندم براساس آمار رسمی منتشر شده در سال گذشته ۱۸/۵ درصد نسبت به سال ۱۳۹۳ کاهش یافته و به حدود کیلویی ۹۰۰ تومان رسیده است و با نگاهی به قیمت هر کیلو گرم گندم در سال‌های گذشته می‌توان گفت روند کاهش قیمت انواع گندم طی چهار سال اخیر ادامه دار و با نوساناتی از ۱۶ درصد تا ۳۰ درصد همراه بوده است.

لتونی، چین‌، آذربایجان‌، آلمان‌، اتریش‌، اسپانیا‌، استرالیا‌، افغانستان‌، امارات‌، انگلستان،‌ اوکراین‌، آمریکا، ترکیه‌، ترکمنستان‌، کره جنوبی‌، سنگاپور‌، سوئیس‌، سوازیلند،‌ صربستان،‌ روسیه‌، فرانسه‌، قبرس‌، قزاقستان‌، کانادا‌، لیتوانی‌، هلند، هنگ کنگ‌، هند و هندوراس ۲۹ کشور صادر کننده انواع گندم خوراکی‌، دامی‌ و بذری به ایران بوده‌اند.

البته وزارت جهاد کشاورزی در نخستین روزهای کاری سال جاری اعلام کرد که با توجه به افزایش تولید و خرید تضمینی گندم‌، تعرفه‌ای برای واردات گندم در نظر گرفته نشده و این محصول ممنوع الورود است.

همچنین علی قنبری – مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران – پیش از این اعلام کرده بود که در سال جاری تولید گندم به خودکفایی می‌رسد و حدود تا سه میلیون تن گندم اضافی خواهیم داشت که باید برای صادرات آن فکری شود.

اما با توجه به تاریخ‌دار بودن ثبت سفارش‌های صورت گرفته برای واردات باید دید که سرنوشت گندم وارداتی در سال جاری به کجا می‌رسد و وز یر جهاد کشاورزی می‌تواند وعده صفر شدن تراز تجاری گندم را محقق کند یا خیر؟

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *