اهم اخبار

واکنش به نرخ جدید خرید تضمینی گندم/ حداقل حق کشاورزان رعایت نشد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

[heading]رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی گفت: نرخ خرید تضمینی تصویب شده برای گندم، ۶۵ تومان از حداقل حق قانونی کشاورزان کمتر است.[/heading]

مسعود اسدی در گفتگو با مهر درپاسخ به این پرسش که آیا نرخ خرید تضمینی مصوب شده برای گندم در سال زراعی جدید، رقم خوبی است؟ اظهارداشت: حداقل نرخ قانونی خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۹۴ – ۹۵ براساس نرخ تورم بیش از ۱۵ درصدی که به صورت رسمی از سوی بانک مرکزی اعلام شده است، باید عدد ۱۳۳۵ تومان تصویب می‌شد.

وی با بیان اینکه ۱۳۳۵ تومان کف قیمت تضمینی گندم برای سال جدید است، گفت: بنابراین نرخ ۱۲۷۰ تومان اعلام شده از سوی دولت، حدود ۶۵ تومان از نرخ قانونی آن کمتر است.

اسدی تصریح کرد: ما انتظار داشتیم دولت این کف قیمت را در نظر داشته باشد و پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه مورد تایید واقع شود  که متاسفانه این اتفاق رخ نداد.

وی با بیان اینکه به هر حال جامعه کشاورزان مشکلات دولت را درک و مسئولان را در این مسیر همراهی می‌کند، افزود: حق کشاورزان را قانون تعیین می‌کند. قانون هم در این زمینه گفته حداقل، میزان نرخ رسمی تورم باید به قیمت گندم در سال جدید افزوده شود، بنابراین قیمت کنونی ۶۵ تومان کمتر از حداقل حق قانونی کشاورزان است.

نرخی که مناسب خوانده شد

در همین حال، معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه پیشنهاد این وزارتخانه برای نرخ جدید خرید تضمینی گندم ۱۳۷۰ تومان بود، در عین حال گفت: نرخ ۱۲۷۰ تومان تصویب شده برای خرید تضمینی گندم هم نرخ خوبی است.

عباس کشاورز در گفتگو با مهر با بیان اینکه رقم تصویب شده برای نرخ خرید تضمینی گندم با نرخ پیشنهادی وزارت جهادکشاورزی بین ۶ تا ۷ درصد فاصله دارد، اظهار داشت: در کل نرخ تصویب شده عدد خوبی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: پیشنهاد این وزارتخانه برای قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۹۵-۹۴، ۱۳۷۰ تومان بوده است.

کشاورز درباره نرخ‌های تصویب شده برای سایر محصولات کشاورزی اظهارداشت: روز گذشته پیشنهادهای وزارت جهادکشاورزی برای قیمت‌های تضمینی در شورای اقتصاد مورد بررسی و تصویب قرار گرفت، ضمن اینکه امروز این قیمت‌ها اعلام می‌شود.

به گزارش مهر، در جلسه روز گذشته شورای اقتصاد قیمت تضمینی گندم برای سال زراعی جاری ۱۲۷۰ تومان اعلام شد. این عدد پیش از این ۱۱۵۵ تومان بوده است.

نرخ تضمینی ۴۵ قلم کالای زراعی و باغی به‌جز چای برای سال زراعی ۹۴ – ۹۵ در شورای اقتصاد مصوب شد.

دفاع دولت از نرخ ۱۲۷۰ تومانی خرید تضمینی گندم

البته سخنگوی دولت هم امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: شورای اقتصاد در جلسه روز گذشته قیمت خرید تضمینی گندم را برای سال آینده به ازای هر کیلو ۱۲۷۰ تومان اعلام کرد.

محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی با خبرنگاران افزود: دولت با هدف تأمین امنیت غذایی مردم و افزایش تولید از طریق پرداخت وجوه در موقع مقرر و افزایش قیمت خرید تضمینی تلاش کرد قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش دهد.

وی گفت: قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری ۱۱۵۰ تومان است و این در حالی است که قیمت خرید تضمینی در سال ۱۳۹۱ مبلغ ۴۲۰ تومان بود. سخنگوی دولت افزود: این روند در قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای هم رعایت شده است و در سال جاری شاهد افزایش تولید برگ سبز چای به میزان ۳۰ درصد بوده ایم.

نوبخت با اشاره به اختصاص ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در سال جاری برای خرید گندم اظهارداشت: دولت برای تأمین این منابع تسهیلاتی را از چند بانک خصوصی دریافت و در اختیار گندم کاران قرار داد که باید با سود مقرر به شبکه بانکی بازگرداند.

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *