اهم اخبار

واکنش سازمان غذا و دارو به شایعه وجود برنج‌های تراریخته در بازار؛ برنج تراریخته تجاری در دنیا وجود ندارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی گفت: برنج ترا‌ریخته تجاری در دنیا وجود ندارد و اقدامات صورت گرفته آزمایشگاهی بوده است.
بهروز جنت مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذاو دارو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص روغن‌های تراریخته‌ بیان کرد: در مورد این محصولات مخاطرات کمتر است زیرا در روغن‌ها پروتئین وجود ندارد و معمولا مخاطرات و حساسیت‌ها از طریق پروتئین فرآورده‌های تراریخته وارد بدن میزبان می‌شود بدین ترتیب مشکل خاصی در روغن‌های تراریخته نیست.
وی اضافه کرد: در حال حاضر فقط روغن‌های تراریخته وارد کشور می‌شوند و محصول دیگری نداریم در مورد برنج‌های تراریخته نیز باید بگویم که در دنیا برنج تراریخته تجاری وجود ندارد و تمام اقدامات انجام شده آزمایشگاهی بوده است.
جنت با تاکید بر اینکه واردات محصولات تراریخته با کنترل کامل انجام می‌شود، عنوان کرد: سازمان غذا و دارو یکی از اعضای فعال آئین نامه قانون ایمنی زیستی است که محصولات مجاز را از طریق مستندات و آزمایشات کنترل و سپس تاکید می‌کند.
 وی اضافه کرد: به طور کلی به محصولات تراریخته‌ای مجوز داده می‌شود که علاوه بر کنترل، در اکثر کشورها سال‌ها تائیدیه مصرف داشته باشند روغن‌های تراریخته‌ سویا، ذرت و کلزا تقریبا در همه دنیا استفاده می‌شود که همه مراحل کنترل سلامت را گذرانده و تغییری در سلامت افراد ایجاد نکردند.
مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی اظهار کرد: تراریخته‌‌ها یک موضوع بین المللی هستند که موافقان و مخالفان زیادی دارند در مورد این محصولات دو دیدگاه زیست محیطی و سلامتی انسان‌ها مطرح است بنابر این به دلیل بحث‌های زیاد محصولات مورد به مورد بررسی می‌شوند.
امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *