اهم اخبار

واکنش وزارت جهادکشاورزی به ادعای کمبود گندم در برخی صنایع/ تامین نیاز گندم دوروم در داخل با قرارداد ۷ساله

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه تا چندی پیش در یک سیکل معیوب صنایع مصرف کننده گندم دوروم ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت و محصول نهایی را صادر می‌کردند، اظهار کرد: با حذف ارز دولتی از واردات این نوع گندم، صنایع معترض شده و مدعی کمبود آن هستند. در حالی که در یک قرارداد ۷ ساله تمام نیاز آن‌ها در داخل تامین خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛‌ روز گذشته، انجمن صنفی ماکارونی ایران از کمبود گندم دوروم خبر داد و گفت: پیش‌بینی ما این است که کمبود گندم تاثیر خود را در آینده نزدیک بر تولید و بازار بگذارد و ما شاهد تنش‌های مشابه بازار روغن و مرغ باشیم.

این سخنان در حالی است که  سهراب سهرابی، معاون مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، معتقد است؛ نیاز صنایع به گندم دوروم در داخل تامین است و کمبودی وجود ندارد.

وی اظهار کرد: در یک قرار داد ۷ ساله با انجمن‌های تولیدکننده ماکارونی که اصلی‌ترین صنایع مصرف کننده گندم دوروم هستند نیاز ۱۰۰درصدی آن‌ها از داخل تامین خواهد شد.

سهرابی با بیان اینکه قرارداد تامین گندم دوروم در قالب “طرح کشاورزی قراردادی” هم اکنون در حال انجام است، گفت: بر اساس این طرح، کشاورزان طرف قرار داد متعهد شده‌اند هر ساله ۱۸۸ هزار تن گندم دوروم تولید و تحویل کارخانه‌های ماکارونی دهند.

به گفت سهرابی؛ این میزان گندم دوروم پاسخگوی بازار مصرف داخلی است.

وی میزان خرید گندم دوروم از کشاورزان و تحویل آن به صنایع تا امروز را ۷۴ هزار تن اعلام کرد.

سهرابی تولید کشور را متناسب با مصرف داخلی به رغم خشکسالی دانست و افزود: برآورد ما این است که امسال نیز به همان میزان سال گذشته گندم دوروم در کشور تولید و به صنایع تحویل داده شود.

این مسئول میزان تولید گندم دوروم در سال گذشته را تا ۱۳۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه همچنان برداشت گندم دوروم ادامه دارد امکان افزایش میزان تولید تا ۱۸۰ هزار تن وجود دارد.

سهرابی تصریح کرد: البته صنایع برای تولید محصول از آرد کامل گندم دوروم استفاده نمی‌کنند و درصدی از آرد گندم معمولی مخلوط می‌شود.

وی انتقاد صنایع مصرف کننده گندم دوروم را مربوط به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گندم دانست که امکان صادرات و سود سرشار از این طریق را از صنایع گرفته است.

سهرابی یادآور شد: تا قبل از حذف ارز دولتی از واردات گندم دوروم، صنایع ارز ۴۲۰۰ تومانی را دریافت و با گندم وارداتی محصول تولید و صادر می‌کردند و از طریق سود خوبی عایدشان می‌شد.

 وی ادامه داد: در حال حاضر واردات هر کیلوگرم گندم دوروم برای صنایع ۷ تا ۸ هزار تومان تمام می‌شود و این قیمت دیگر مثل گذشته صادرات را برایشان سودآور نمی کند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایلنا


خبر مرتبط: کمبود شدید گندم مخصوص ماکارونی/ کارخانه‌ها با ۴۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *