اهم اخبار

وزیر مزارع سریلانکا: هر ماه پنج میلیون دلار چای به ایران می‌فرستیم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک وزیر سریلانکایی اعلام کرد کشورش قصد دارد ۲۵۱ میلیون دلار بدهی مربوط به واردات نفت از ایران را با تهاتر چای، تسویه کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، رامش پاتیرانا، وزیر مزارع سریلانکا به رویترز گفت: قصد دارد ارسال چای به ایران را از ژانویه آغاز کند. وی گفت: ما امیدواریم هر ماه چای به ارزش پنج میلیون دلار برای بازپرداخت بدهی نفتی ایران که مربوط به چهار سال گذشته است، ارسال کنیم.

سریلانکا باید سال آینده حدود ۴.۵ میلیارد دلار بدهی خود را پرداخت کند که اولین موعد پرداخت مربوط به بدهی ۵۰۰ میلیون دلاری اوراق قرضه دولتی بین المللی در ژانویه است اما طبق جدیدترین آمار بانک مرکزی سریلانکا، ذخایر ارزی خارجی این کشور در پایان نوامبر به ۱.۶ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.

آجیت نیوارد کابرال، رییس بانک مرکزی سریلانکا اوایل ماه میلادی جاری اظهار کرد سریلانکا مطمئن است می تواند تمامی بدهی دولتی خود را که موعد پرداخت آن در سال ۲۰۲۲ فرا می رسد، پرداخت کند.

اما آژانس اعتبارسنجی فیچ ماه جاری با اشاره به ریسک رو به رشد ناتوانی در پرداخت بدهی در سال ۲۰۲۲ و با وجود ابراز اطیمنان مکرر بانک مرکزی سریلانکا، رتبه اعتبار مالی سریلانکا را از تریپل سی به دابل سی تنزل داد.

در بیانیه فیچ آمده است: سریلانکا باید ۶.۹ میلیارد دلار بدهی خارجی را در سال ۲۰۲۲ پرداخت کند که معادل ۴۳۰ درصد از ذخایر بین المللی ناخالص رسمی این کشور تا نوامبر سال ۲۰۲۱ است.

یک عضو انجمن چای سریلانکا اعلام کرد برای نخستین بار است که امکان استفاده از چای برای تسویه بدهی خارجی فراهم شده است.

وزارت مزارع سریلانکا در بیانیه‌ای اعلام کرد این تهاتر با ایران ناقض تحریمهای سازمان ملل یا آمریکا نخواهد بود زیرا چای یک کالای غذایی بوده و شامل تحریمها نمی شود و هیچ کدام از بانکهای ایرانی تحت تحریم در این تهاتر حضور ندارند. این تهاتر به صرفه جویی ارزی سریلانکا کمک می کند زیرا تسویه بدهی ایران با استفاده از روپیه سریلانکا و از طریق فروش چای سیلان انجام می شود.

سریلانکا سالانه حدود ۳۴۰ میلیون کیلوگرم چای تولید می کند و سال گذشته ۲۶۵.۵ میلیون کیلوگرم چای تولید کرد و درآمدش در سال ۲۰۲۰ به ۱.۲۴ میلیارد دلار رسید.

بر اساس گزارش رویترز، روشن راجادورای، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان چای که شامل شرکتهای بزرگ تولیدکننده در سریلانکا می شود، اظهار کرد: این توافق لزوما به نفع صادرکنندگان نیست زیرا پول چای به روپیه پرداخت شده و بازار آزاد را دور می زند و هیچ ارزش واقعی برای ما فراهم نمی کند.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: رویترز

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *