اهم اخبار

پیش بینی افزایش خسارت کرونا در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی به ۵ هزار میلیارد تومان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، میزان خسارت وارد شده در بخش کشاورزی استان به دلیل شیوع کرونا را بالای دو هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: بر اساس پیش بینی کارشناسان، این میزان به پنج هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

اکبر فتحی چهارشنبه شب در گفت‌وگوی تلویزیونی، اظهار کرد: بخش کشاورزی همواره با انواع مخاطرات از جمله سیل، زلزله، تگرگ، سرما و … در فرایند تولید مواجه بوده و سال‌ها با این موارد عجین شده است اما کارشناسان کشاورزی با حضور در کنار کشاورزان، سعی در مدیریت و ارائه راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات ناشی از بروز مخاطرات داشته اند.

وی افزود: اما شیوع ویروس کرونا، بدون پیش بینی قبلی اتفاق افتاد که با توجه به لزوم رعایت فاصله گذاری و پروتکل بهداشتی حضور کارشناسان در کنار کشاورزان با محدودیت همراه بود.

وی با اشاره به بومی سازی پروتکل‌های بهداشتی در بخش کشاورزی استان، گفت: کشاورزی، فعالیتی توقف ناپذیر است و تولید باید در این فضای محدود نیز ادامه یابد.

فتحی ادامه‌ داد: با وجود این‌که کارشناسان نتوانستند حضور فیزیکی در کنار کشاورزان داشته باشند اما از طریق شبکه‌های اجتماعی و حتی رادیو اینترنتی‌ها اطلاعات لازم را در اختیار کشاورزان قرار دادند.

وی در خصوص خسارت کرونا به بخش کشاورزی، اظهار کرد: بخش‌هایی چون تولید مرغ گوشتی، مرغ مادر، پرورش ماهی به خصوص ماهی‌های زینتی، محصولات گلخانه‌ای به خصوص گل‌های زینتی، تولیدات دامی شامل لبنیات و گوشت قرمز دچار خسارت شده‌اند.

وی با اشاره به همراهی بی نظیر کشاورزان در زمان شیوع کرونا و تداوم تولید محصولات کشاورزی در استان، گفت: شیوع کرونا در زمان فصل داشت محصولات، فصل تغذیه نبات، مبارزه با آفات، کوددهی و زمان مبارزه با علف هرز اتفاق افتاد اما با توجه به این‌که کشاورزی تعطیل بردار نیست و باید همواره غذا تولید شود، کشاورزان به روند تولید خود ادامه دادند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص مشکلات تولید بخش کشاورزی، اظهار کرد: بر اساس تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس، شیوع کرونا باعث کاهش ۱۰ درصدی محصولات کشاورزی و کاهش ۱۰ درصدی صادرات شده که این امر حتما تاثیراتی بر روی تولید داشته و باعث مشکلاتی از جمله کاهش قیمت محصولات شده است.

وی در خصوص مشکل تامین نهاده‌های دامی، گفت: نهاده‌ها دامی، وارداتی هستند که با توجه به بسته شدن مرزها در ۸۰ روز، تقریبا ۱۰ درصد نهاده‌ها کاهش یافته و اکنون از ذخایر استراتژیک شرکت پشتیبانی دام استفاده می‌کنیم و توانستیم به سختی این کمبود را مدیریت کنیم.

 وی در ادامه با بیان این‌که افزایش تولید، به ورود علوم و دانش جدید به مزرعه‌ها بستگی دارد، افزود: کشاورزان به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهند و باید کارشناسان جهاد کشاورزی نیز در کنار آن‌ها باشند.

فتحی ادامه داد: کرونا باعث شد تا به محدودیت‌های واردات توجه بیشتری شود؛ با وجود این‌که کشور با تحریم مواجه است اما می‌توان در برخی موارد تحریم‌ها را دور زد اما در بحث کرونا با بسته شدن کامل مرزها، محدودیت‌ها بیشتر به چشم خورد.

وی ادامه داد: باید به تولیدات داخلی و پشتیبانی از تولید توجه شود؛ ایام پساکرونا، دورانی مبارک و فرخنده خواهد بود زیرا حداقل مردم و مسئولان متوجه کمبودهای کشور در جهت تولید شده‌اند.

وی افزود: بررسی بخش کشاورزی در ستاد ملی مبارزه با کرونا دیر انجام گرفت و با وجود ارائه راهکارها برای کمک به این قشر، هفته گذشته هفت رسته بخش کشاورزی به مشاغل آسیب دیده از کرونا افزوده شد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *