اهم اخبار

کاهش تلفات زنبورهای عسل/ عدم اجرای بیمه زنبورداران به رغم تصویب در بودجه ۱۴۰۰ / مشکل تامین شکر داریم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری زنبورداران ایران خبر از کاهش تلفات زنبورهای عسل داد و گفت: با وجود اینکه بیمه تامین اجتماعی زنبورداران در بودجه سال ۱۴۰۰ تصویب شده، اما به دلیل نامعلومی تا امروز اجرا نشده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ حبیب‌اله مزارعی با اشاره اثرات منفی تغییر اقلیم بر زنبورستان‌ها اظهار کرد: تغییر اقلیم به عنوان یک عامل مهم موجب تلف جمعیت زیادی از زنبورهای عسل در پاییز ‌‌و‌ زمستان سال گذشته شد.

وی ادامه داد: تلفات زنبورها زیان اقتصادی زیادی به زنبوداران وارد کرد ‌و بخش تولید تا حدودی از دست رفت.

به گفته مزارعی؛ تغییر اقلیم همچنین شهد گل‌ها را کاهش داده و این اتفاق منجر به کاهش تولید عسل به میزان چشمگیر در برخی از استان‌های کشور شده است.

وی تصریح کرد: بارندگی بی‌موقع در بهار و‌ تابستان که از اثرات تغییر اقلیم است، دلیل از دست رفتن شهد گل‌ها درست در زمانی که زنبورها به آن نیاز دارند شد.

مزارعی در پاسخ به این پرسش که تامین نهاده‌های مورد نیاز زنبورها در بحران کنونی در چه شرایطی است، اظهار کرد: این در حالی است که برای تغذیه زنبورهای عسل از وزارت صمت درخواست نهاده شکر با قیمت مناسب و در توان نقدینگی زنبورداران را کردیم، اما آن‌ها با رویکرد اشتباه صنف و صنعت به زنبورعسل بجای رویکرد کشاورزی به آن، حاضر نیستند شکر را با قیمتی کمتر از هر کیلوگرم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در اختیار زنبورداران قرار دهند.

مزارعی گفت: البته در این میان وزارت صمت به ما پیشنهاد داده است که اعتبار لازم برای خرید شکر را از وزارت جهادکشاورزی بگیریم، اما این وزارتخانه اعلام کرده است اعتباری برای پرداخت به زنبورداران ندارد!

وی یادآور شد: در واقع قیمت ۱۱ هزار  و ۵۰۰ تومان، نرخ مصوب برای صنف ‌صنعت است و‌ پرداخت آن خارج از توان زنبورداران است به ویژه که باید توجه داشت زنبورداران نهاده شکر مورد نیاز را برای زنده‌ماندن زنبورها در مواقع کمبود شدید شهد در طبیعت نیاز دارند و نه تولید محصول نهایی عسل از آن. 

مزارعی در پاسخ به این پرسش که دلیل تاخیر بیمه زنبورداران‌ با وجود مصوبه بودجه سال ۱۴۰ توسط مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: خوشبختانه بیمه تامین اجتماعی زنبورداران در بودجه سال ۱۴۰۰ دیده شده است، اما به دلایل نامعلوم تا کنون اجرایی نشده است.

وی افزود: در واقع امروز این پرسش به حق نزد زنبورداران کشورمان وجود دارد که وقتی قانونی به تصویب مجلس رسیده و لازم‌الاجراست، دیگر دلیل اجرایی نشدن بیمه ۳۰ هزار زنبوردار مشمول این طرح که خود نماینده سازمان تامین اجتماعی نیز در نشست اخیر اتحادیه سراسری زنبورداران ایران به آن صحّه گذاشت چیست!؟

وی با بیان اینکه برای تحقق این مصوبه، اتحادیه سراسری زنبورداران ایران رایزنی‌های زیادی با کمیسیون کشاورزی مجلس، کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق و به ویژه نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی داشت و با مساعدت آنها قانونی شد، افزود: اما با توجه به عدم اجرای این مصوبه تا امروز، اتحادیه سراسری با همکاری اعضای کمیسیون کشاورزی، کمیسیون برنامه و بودجه و همچنین سازمان تامین اجتماعی پیگیر اجرایی کردن آن در سریع‌ترین زمان ممکن است.

مزارعی با بیان اینکه همچنان پیگیر جدی اجرایی شدن این مطالبه به حق زنبورداران که با هزار و یک مشکل در دشت و کوه و بیابان به مراقبت و پرورش زنبورهای عسل دست به گریبان هستند هستیم، ابراز امیدواری کرد با‌ روی کار آمدن دولت جدید این مصوبه در بودجه سال ۱۴۰۰ به سرعت اجرایی شود و لبخند امید بر لبان زنبورداران کشورمان که نقش مهمی در رونق گرده افشانی و در واقع امنیت غذایی کل کشور ایفا می‌کنند، بنشیند.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *