اهم اخبار

کاهش ۶۰ درصد هزینه خرید تضمینی محصول کشاورزی با اجرای ماده ۳۳

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل بورس کالای ایران از کاهش ۶۰ درصدی هزینه های دولت در خرید تضمینی محصولات کشاورزی با اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری این بخش خبر داد.

 

در ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی آمده است دولت می تواند به جای خرید تضمینی محصولات کشاورزی، قیمت تضمینی محصولات را اعلام کند و پس از معامله کالاها در بازار مبتنی بر عرضه و تقاضا همچون بورس کالای ایران، نسبت به پرداخت مابه التفاوت قیمت کشف شده در بورس و قیمت تضمینی اقدام کند.
«حامد سلطانی ن‍ژاد» در مراسم رسمی راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی و گواهی سپرده سکه طلا، دستاوردهای ملی اجرای ماده ۳۳ را کاهش بار مالی دولت، حمایت کارآمدتر از بخش کشاورزی و اعمال محدودیت برای فعالیت های غیرمولد همچون واسطه گری دانست.
وی گفت: گواهی سپرده کالایی در کشورهای پیشرفته مانند آمریکا و انگلیس رونق بسیار دارد زیرا این کشورها بر اساس اقتصاد مبتنی بر بازار حرکت می کنند؛ این معاملات در بورس های کالایی دنیا نیز رایج است و تقویت این ابزار از برنامه های اصلی بورس کالای ایران به شمار می رود.
سلطانی نژاد ادامه داد: امکان نقد کردن کالاهای راکد، کاهش هزینه های انبارداری و جابجایی محصول، مدیریت فاصله زمانی بین تولید و فروش توسط تولیدکننده، کاهش بی ثباتی و نوسان بازار کشاورزی، تامین مالی تولیدکنندگان و استانداردسازی محصول از اصلی ترین مزیت های توسعه معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران است.
وی درباره چگونگی قرار گرفتن گواهی سپرده کالایی به جای ابزار تامین مالی افزود: به دلیل ماهیت اوراق بهادار بودن این گواهی، این امکان وجود دارد که با توثیق آن نزد یک بانک یا موسسه مالی و اعتباری، دارنده اوراق نسبت به اخذ تسهیلات به پشتوانه آن اقدام کند.

**افتتاح رسمی گواهی سپرده سکه طلا
مدیرعامل بورس کالای ایران به آغاز به کار گواهی سپرده سکه طلا با حمایت های بانک رفاه کارگران اشاره کرد و گفت: این گواهی، ابزاری برای تسهیل معاملات قراردادهای آتی در سررسید، ابزاری برای راه اندازی بازار معاملات آتی یک روزه و همچنین معاملاتی برای تاسیس صندوق های کالایی به شمار می رود.
وی افزود: راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی می تواند درباره محصولات پتروشیمی و صنعتی نیز انجام شود که بررسی بورس کالا در این زمینه آغاز شده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *