اهم اخبار

کشت یک هزار هکتار ذرت بذری در کشت و صنعت مغان هدف‌گذاری شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: امسال کشت یک هزار هکتار ذرت بذری در اراضی این شرکت با هدف رونق تولید و اشتغال هدفگذاری شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ قاسم محمدی با اعلام این خبر اظهار کرد: ذرت بذری کشت شده در شرکت، پس از برداشت در فصل پاییز و با طی مراحل فرآوری و بسته‌بندی‌، مراحل ثبت و گواهی بذر و نهال، در اختیار کشاورزان ذرت‌کار کشور قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: ذرت جزو گیاهان یک ساله و با ارزش اقتصادی بالا هست که در زمین‌های کشاورزی با خاک فقیر نیز به خوبی رشد می‌کند.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان ادامه داد: تولید ذرت بذری در مغان، علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، زمینه را برای جهش تولید این محصول در کشور فراهم می‌کند.

محمدی با بیان اینکه جایگاه ذرت بذری شرکت کشت و صنعت مغان باید ارتقا یابد، افزود: بخشی از زراعت کشت و صنعت مغان با رویکرد تولید علوفه به کشت ذرت اختصاص داده شده و در نظر داریم بذر نخود علوفه‌ای و تریتیکاله(ترتیکاله که از تلاقی گندم و چاودار به وجود می‌آید بیشتر شبیه گندم است ) را هم تولید و روانه بازار کنیم.

وی اظهار کرد: با توجه به بحران آب در کشور و منطقه باید رویکرد شرکت کشت و صنعت مغان در مدیریت مصرف آب تعدیل شود و ضروری است در کشت محصولات از آبیاری تیپ(نوارهای آبیاری قطره‌ای) استفاده شود.

محمدی بیان کرد: شرکت در مراحل عبور از داشت و در آستانه ورود به مرحله برداشت محصولات قرار گرفته و باید از هم اکنون تمهیدات لازم در برداشت محصولات زراعی و باغی در این شرکت صورت بگیرد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با اشاره به برنامه این شرکت برای افزایش آبیاری زیرسطحی(آبیاری به کمک لوله‌ها و نوارهای قطره‌ای) در این شرکت گفت: امسال طرح آبیاری زیرسطحی در ۱۰۰ هکتار یونجه و ۱۰۰ هکتار از باغات میوه در شرکت اجرایی خواهد شد.

محمدی همچنین با اشاره به کمبود نهاده‌ها و افزایش سرسام‌آور قیمت نهاده‎‌های دامی ناشی از آزادسازی قیمتها اظار کرد: برای تامین این نهاه‌ها مجبور هستیم ماهانه بجای ۸۰ میلیارد ریال ۷۰۰ میلیارد ریال هزینه کنیم.

بر اساس این گزارش، مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

وسعت اولیه کشت و صنعت مغان به عنوان بنگاه عظیم اقتصادی در شمال استان اردبیل ۶۰ هزار هکتار بود ولی به علت واگذاری به کارکنان، عشایر ساکن در محدوده و نیز فروش بخشی از اراضی، هم‌اکنون تنها ۲۷ هزار هکتار در دست کشت و صنعت مغان قرار دارد که ۲۳ هزار هکتار آن قابل کشت است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *