اهم اخبار

کنترل بازار صنعت مرغ و تخم مرغ نیازمند واردات نهاده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران معتقد است: اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان، امکان دارد در نیمه دوم امسال در تامین نهاده‌های صنعت مرغ و تخم‌مرغ کشور با مشکلات جدی روبرو شویم، بنابراین در ۶ ماهه نخست سال ۹۹ اقدامات لازم برای واردات این نهاده‌ها باید انجام شود.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران،« مهدی معصومی اصفهانی» در نشست آنلاین و ویدئو کنفرانس کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون، دولت‌ها خود را ملزم به دخالت در تصمیم‌گیری‌ها در صنعت مرغ و تخم‌مرغ کشور دانسته و به تشکل‌های این بخش بها داده نشده، افزود: اختیار عملکرد تشکل‌های این صنعت همواره تا زمانی مورد توجه بوده که تشکل‌ها در چارچوب منافع دولت حرکت کرده باشند.

وی تصریح کرد: اتحادیه‌ها و انجمن‌های مرتبط با صنعت مرغ و تخم‌مرغ کشور، عملا به کارگزار دولت تبدیل شده‌اند و به هر میزان که دولت تشخیص دهد، تولید و صادرات در این صنعت باید ایجاد شود و قیمت‌ها را نیز دولت دیکته می‌کند.

معصومی افزود: اکنون ۲۰ هزار مرغ‌دار در کشور به ثبت رسیده و افزود: این صنعت هیچ‌گاه رشد اقتصادی نداشته و کارآفرینان این بخش علاوه بر آنکه همچنان به بانک‌ها بدهی دارند، نتوانسته‌اند ذخایر مالی مناسبی نیز داشته باشند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: اقدامی که تشکل‌های حوزه مرغ و تخم‌مرغ کشور می‌توانند انجام دهند، تذکر به دولت است و اینکه دستگاه‌های دولتی در تصمیمات خود دقت بیشتری به خرج دهند.

معصومی اصفهانی همچنین لزوم برندسازی در صنعت مرغ و تخم‌مرغ را مورد تاکید قرار داد و اینکه برندها می‌توانند علاوه بر تنظیم بازار داخل، صادرات را نیز به خوبی به سرانجام رسانند.

وی خاطرنشان ساخت: امکان واگذاری تصدی‌گری صنعت مرغ و تخم‌مرغ کشور به تشکل‌ها و بخش‌خصوصی این حوزه وجود ندارد، از این رو تشکل‌ها تلاش خود را روی متقاعدسازی دولت برای اتخاذ تصمیمات درست به کار گیرند.

آزادی صادرات مرغ زنده تا اطلاع ثانوی 

مهدی کاظم نژاد معاون توسعه صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی نیز در جلسه یاد شده از آزاد سازی صادرات مرغ زنده تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی مخالف سرسخت ممنوعیت‌های صادراتی است.

وی پیرامون صادرات مرغ توضیح داد: شیوع ویروس کرونا در کشور و بروز مشکلات ناشی از آن، عوارض صادرات مرغ را از پنج هزار تومان به یکهزار و ۵۰۰ تومان کاهش داد، با این حال بخش خصوصی از این فرصت نتوانست به خوبی استفاده کند.

به گفته کاظم نژاد، وزارت جهاد کشاورزی به طور جدی به دنبال این بود که برای نهاده‌ها، ارز دولت کماکان پابرجا بماند، اما تلاش ها موثر نشد و به ناچار باید به سمت ارز نیمایی رفت.

وی افزود: بخش‌خصوصی در حالی بر آزادسازی‌ها در صنعت مرغ و تخم‌مرغ کشور تاکید جدی دارد که در برهه‌ای از زمان، این خواسته را فراموش کرده و خواستار برخی دخالت‌ها از سوی دولت می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه وضعیت امروز صنعت مرغ و تخم‌مرغ کشور به مانند سایر صنایع کشور، در پی شیوع ویروس کرونا نابسامان شده، اضافه کرد: بروز این مشکلات را نباید به گردن دولت نهاد.

کاظم‌نژاد ضمن انتقاد از اینکه تشکل‌های مرتبط با صنعت مرغ و تخم‌مرغ کشور، همگن و یک‌صدا نیستند، افزود: تعدد تشکل‌ها در این صنعت، به معضل بزرگی مبدل شده بطوری که برخی از تشکل‌ها بایکدیگر رقابت منفی دارند، بنابراین باید اصلاحاتی در این حوزه انجام شود که اتاق بازرگانی در این رابطه می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد.

نماینده وزارت جهاد کشاورزی در هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه تاکنون برای یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن ذرت دامی اجازه ترخیص صادر شده، افزود: این وزارتخانه هیچ الزامی برای خرید ذرت بوسیله سامانه نهاده‌های کشاورزی بازارگاه ندارد.

ارزش ۱۰ میلیارد دلاری صنعت مرغ و تخم مرغ

غلامعلی فارغی، عضو هیات مدیره اتحادیه مرغ‌داران گوشتی ایران گفت: ارزش تولیدات مرغ گوشتی و تخم گذار حدود ۱۰ میلیارد دلار است و نابسامانی و بی‌نظمی در صدور پروانه‌های بهره‌برداری معضل ریشه‌دار این صنعت محسوب می شود به طوری که در طول چهار دهه گذشته، بیش از دو برابر ظرفیت موردنیاز کشور، مجوز صادر شده است.

به اعتقاد وی، حدود ۲۵ هزار بهره‌بردار مختلف در صنعت مرغ گوشتی و تخم‌گذار در کشور وجود دارد که هیچ‌یک از آنان قیمت‌گذار نیستند و عموما قیمت‌پذیر هستند.

فارغی یادآور شد: بازده صنعت مرغ‌ داری کشور کمتر از ۱۵ درصد است و دلیل افت بازدهی در این صنعت هم دخالت‌های دستوری از سوی دولت در تولید و بازار است.

وی مدعی شد: مداخلات دولت‌ها در این صنعت، موجب شده که بخش مرغ گوشتی و مرغ مادر سالیانه یکهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ضرر داشته باشد.

عضو هیات مدیره اتحادیه مرغ‌داران گوشتی ایران درخواست تعامل و هم‌فکری دولت با بخش خصوصی فعال در این صنعت را مطرح کرد، تا عامل رفع مشکلات شود، ضمن اینکه خواسته جدی تشکل‌های این بخش اینکه اجازه دهند نمایندگان بخش خصوصی در جلسات تصمیم‌گیری دولت و وزارت جهاد کشاورزی حضور فعالانه داشته باشد.

وی در عین حال افزود: صنعت مرغ‌داری کشور هنوز جزو صنایع آسیب‌دیده از کرونا قرار نگرفته است و در همین رابطه، استمهال بدهی‌ها حداقل به مدت یک سال، کمک به تامین نقدینگی واحدهای تولیدی، استمهال حق بیمه این صنعت و یکسان‌سازی نرخ ارز را راهکارهای عبور از کرونا در این صنعت دانست.

ضرورت حضور بخش خصوصی در تصمیم سازی ها

سید فرزاد طلاکش، دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران نیز در این نشست، یکی از معضلات پیش پای واحدهای تولیدی این بخش را نبود نظام توزیع مناسب نهاده‌ها بیان کرد و خواستار حضور نمایندگان بخش خصوصی این صنعت در جلسات تصمیم‌سازی‌ها شد.

وی با اشاره به اینکه صنعت تخم‌مرغ کشور طی پنج سال گذشته، بازار صادراتی آسیای میانه را از دست داد در حالی که بازارهای عراق و افغانستان نیز دست‌کم تا پنج سال آینده به طور کامل از دست ایران خارج خواهد شد.

طلاکش گفت: امروز با وجود تبادلات عمده‌ای که ایران با کشور عراق دارد، تاکنون دولت‌های تهران- بغداد موفق به امضای پروتکل تجاری برای تضمین صادرات و فروش کالا از ایران به عراق نشده‌اند.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *