اهم اخبار

گزارش جدید بنیاد بین‌المللی نوآوری و فناوری اطلاعات/ تشریح صدمات جبران‌ناپذیر مخالفت با محصولات مهندسی ژنتیک

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

علی‌رغم ایجاد کمپینی علیه تولید محصولات تراریخته نتایج تازه‌ترین تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد که مخالفت با فناوری مهندسی ژنتیک لطمات و خسارت جبران‌ناپذیری به کشورهای در حال توسعه وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار فناوری ایسنا، هر روز فناوری‌های جدیدی جهت خدمت به انسان و محیط پیرامون وی به دنیا معرفی می‌شود و راهکاری برای حل مشکلات زندگی مردم ارائه می‌دهد. در دنیای امروز روند رو به رشد افزایش جمعیت، تغییرات شدید آب و هوایی و کمبود منابع و مواد غذایی کافی، سالم و مطمئن معضلات قابل توجهی هستند.

در این راستا، مراجع علمی و متخصصین کشورهای پیشرفته جهان به همراه سیاست‌مداران و قانونگذاران، استفاده از فناوری مهندسی ژنتیک و محصولات آن را بهترین راهکار جهت رفع این مشکلات می‌دانند و برنامه‌های جامع بلندمدت مفصلی برای توسعه مهندسی ژنتیک و استفاده از محصولات آن در همه حوزه‌ها در نظر گرفته‌اند.

این در حالی است که گزارش جدید منتشر شده توسط بنیاد بین‌المللی نوآوری و فناوری اطلاعات نشان می‌دهد که چگونه مخالفت با فناوری مهندسی ژنتیک و محصولات آن، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه باعث لطمه و خسارت جبران‌ناپذیر به آن کشورها می‌شود.

در بخشی از این گزارش آمده است کمپینی که علیه محصولات تراریخته به راه افتاده است، موانع و هراس قابل توجهی در رابطه با تولید محصولات تراریخته در مردم به خصوص در کشورهای در حال توسعه ایجاد کرده است.

بر اساس این پژوهش، تولید محصولات زیست‌ فناوری کشاورزی می‌تواند در همه کشورها به خصوص در کشورهای کم درآمد و متوسط رو به پایین، باعث رشد منافع اقتصادی آنها تا ۱٫۵ تریلیون دلار آمریکا تا سال ۲۰۵۰ شود.

این در حالی است که مخالفان ناآگاه این فناوری ادعا می‌کنند که بهره‌مندی از مزایای محصولات تراریخته منحصر به کشورهای صنعتی است و گاه در این میان مدعی می‌شوند که گویا تمام منافع این کار به جیب شرکت‌هایی نظیر مونسانتو وارد می‌شود.

نویسندگان در این گزارش با اشاره به افزایش سطح زیر کشت محصولات تراریخته در ۲۸ کشور توسعه‌ یافته و در حال توسعه، تاکید کرده‌اند که مخالفان محصولات تراریخته کاملا در اشتباه هستند؛ زیرا تجربه، آزمایش و پژوهش‌های بسیار نشان داده است که محصولات زراعی مهندسی ژنتیک مزایای قابل توجهی به همراه داشته‌اند.

فناوری تولید محصولات تراریخته علاوه بر خودکفایی غذایی، کمبود غذا و گرسنگی را در کشورهایی که فقر غذایی در آنها بیداد می‌کند، کاهش داده است. حتی اهمیت استفاده از بذور مهندسی ژنتیک در کشورهای در حال توسعه بیشتر از کشورهای صنعتی است؛ زیرا با وجود این که دسترسی کشاورزان این کشورها به فناوری‌های نو کمتر است، اما آنها به اهمیت فناوری‌های نو مثل محصولات تراریخته که باعث افزایش بهره‌وری محصول می‌شود، آگاهند.

بدین ترتیب، با وجود تلاش‌های گسترده اروپا و مخالفان مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی کشاورزی، این کشاورزان با رضایت و اشتیاق، بذور مهندسی ژنتیک را در زمین‌های خود کشت می‌کنند.

از سوی دیگر با توجه به مزایای بسیار محصولات تراریخته از جنبه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی، سلامتی و زیست‌محیطی مشاهده می‌شود که مردم کشورهایی چون اوگاندا درصدد کشت و تولید محصولات تراریخته در کشور خود هستند.

سیاست‌های جدید محیط زیست در این کشور بر حفظ و نگهداری محیط زیست و منابع طبیعی تاکید فراوان دارد. این سیاست‌ها به پژوهشگران اجازه می‌دهد تا آزمایش‌های مزرعه‌ای روی محصولات تراریخته را در کشور خود انجام داده و بعد از گذراندن آزمون‌های ایمنی‌ زیستی، این محصولات را در کشور خود رهاسازی کنند. مردم و سیاستمداران اوگاندا همگام با جامعه علمی جهانی به این باور رسیده‌اند که داشتن سیاست‌های حفظ و نگهداری محیط زیست با کاربرد فناوری‌های نو مانند مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی و کشت و تولید محصولات تراریخته عملی می‌شود.

محصولات تراریخته محصولات سالم و پاکی هستند که به سموم شیمیایی خطرناک و آفت‌کش‌ها نیازی ندارند و ضمن سلامتی انسان، باعث حفظ و تنوع محیط زیست نیز می‌شوند. استفاده از محصولات تراریخته می‌تواند نگهبان خوبی برای حفظ محیط زیست و نسل‌های آینده باشد.

پیوستن کشورهای بیشتر به جمع کشورهای تولید کننده محصولات تراریخته نشان‌ دهنده رضایت مردم و کشاورزان از کشت و تولید و مصرف این محصولات است. بر این اساس، هر سال به سطح زیر کشت محصولات تراریخته و تعداد کشاورزان مشتاق به کشت این محصولات در سراسر دنیا افزوده می‌شود.

افزایش ۱۰۰ برابری سطح زیر کشت محصولات تراریخته در بیستمین سال تجاری ‌سازی موفق این محصولات در دنیا مؤید رضایت و رغبت کشاورزان و مردم به کشت، تولید و مصرف آنها است.

به گزارش ایسنا این گزارش در ۸ فوریه ۲۰۱۶ در بنیاد نوآوری و فناوری اطلاعات (ITIF) به نشانی زیر منتشر شده است.

https://itif.org/publications/2016/02/08/suppressing-growth-how-gmo-opposition-hurts-developing-nations

انتهای پیام

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *