اهم اخبار

گواهی رسمی ثبت جهانی انگور ملایر در فائو صادر شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: پس از ثبت نظام تولید انگور ملایر در سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد(فائو) گواهی ثبت این اقدام توسط این سازمان به صورت رسمی به جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد.

 

محمد کاظمی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تاییدیه نظام تولید انگور ملایر به عنوان پنجاه و سومین نظام میراث کشاورزی جهان توسط سازمان فائو به صورت رسمی ابلاغ شد.
وی صدور گواهی رسمی ثبت بین المللی نظام تولید انگور در ملایر منطبق بر شاخص های جیاس(GIAHS) توسط سازمان فائو در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۱۸ را به عنوان نقطه عطف مسیر رشد و شکوفایی بخش کشاورزی این شهرستان دانست.
نائب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم ادامه داد: این گواهی رسمی در نامه شماره ۹۷/۳/۲۳۸۱ در تاریخ ۱۷ دیماه ۹۷ توسط رییس موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی و دبیر کمیته ملی جیاس ایران ابلاغ شد.
کاظمی بیان کرد: در همین راستا و با تایید این رخداد جهانی مهم، بستر بهره برداری از این ظرفیت بین المللی برای توسعه کمی و کیفی عرصه کشاورزی و باغداری ملایر و رونق اقتصادی مضاعف در این حوزه فراهم شد.
دهم آذرماه ماه امسال پرونده نظام تولید انگور ملایر به عنوان دومین میراث کشاورزی ایران و پنجاه و سومین میراث جهانی کشاورزی در سازمان فائو به ثبت رسید.
بنابر اعلام فائو، این دستاورد مهم با پذیرش مدارک، مستندات و دفاعیه های ارایه شده در اجلاس گروه مشاوران علمی دبیرخانه میراث های مهم کشاورزی جهانی(GIAHS) از تاریخ هفتم الی دهم آذرماه سال جاری در سازمان فائو در شهر رم ایتالیا حاصل شد و این ثبت با آزمونه (پایلوت) دره جوزان شهرستان ملایر صورت گرفت.
لازم به ذکر است ثبت میراث های کشاورزی مهم جهانی(GIAHS) ابتکار عمل سازمان فائو است که از سال ۲۰۰۲ آغاز شده است.
هدف از این ابتکار عمل، شناسایی، معرفی و حفاظت از میراث کشاورزی جهانی است.
ملایر دارای بیش از ۱۰ هزار هکتار انگور است که سالانه قادر به تولید بیش از ۲۴۰ هزار تن انگور است.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *