اهم اخبار

۶۰ درصد تولید کمپوست قارچ مکانیزه است/ پیش بینی افزایش ۲۰ هزار تن تولید قارچ تا پایان سال

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی گفت: بنابر آمار حدود ۷۰۰ هزار تن کمپوست در سال تولید می شود که ۶۰ درصد آن به صورت کاملا مکانیزه تولید می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی رجبی رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی با بیان اینکه مجوز تولید ۷۸۰ هزار تن کمپوست در کشور صادر شده است، اظهار کرد: بنابر آمار حدود ۷۰۰ هزار تن کمپوست در سال تولید می‌شود که ۶۰ درصد آن به صورت کاملا مکانیزه و ۴۰ درصد هم به صورت سنتی و نیمه سنتی تولید می‌شود.

او افزود: با توجه به پتانسیل خوب صادرات کمپوست امیدواریم تا پایان امسال تولید ۳۰ هزار تن افزایش یابد.

رجبی درباره آخرین وضعیت تولید قارچ بیان کرد: هم اکنون تولید ۱۶۵ هزار تن قارچ مجوز دارد که با احتساب قارچ‌های خانگی، حدود ۱۸۰ هزار تن قارچ در سال تولید می‌شود.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ از افزایش تولید قارچ خبر داد و گفت: برآوردها حاکی از آن است که با توجه به آنکه برخی واحدهای دارای مجوز به بهره برداری نرسیدند، تا پایان سال ۱۰ تا ۲۰ هزار تن تولید افزایش می‌یابد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ایران هفتمین تولیدکننده قارچ در دنیاست، گفت: با توجه به پتانسیل بالای تولید، امیدواریم با کمک وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت تدابیری اندیشیده شود تا با هزینه کمتری صادرات انجام شود.

او از افزایش سرانه مصرف قارچ خبر داد و گفت: بنابر آمار تا سال ۹۸، سرانه مصرف قارچ در تهران یک کیلو و ۸۰۰ گرم و در برخی شهرستان‌ها کمتر از ۲۰۰ گرم بود که با توجه به اطلاع رسانی مناسب مبنی بر مصرف قارچ به عنوان یک غذای سالم، سال گذشته سرانه مصرف به ۲ کیلو و ۵۰۰ گرم افزایش یافت که با این وجود سرانه مصرف باز هم‌ نسبت به سرانه جهانی عقب است.

رجبی سرانه مصرف قارچ کشورهای توسعه یافته را ۴ تا ۴‌‌.۵ کیلو و سرانه مصرف قارچ در کشورهای در حال توسعه را ۳ تا ۳‌.۵ کیلو اعلام کرد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی در پایان در خصوص رویش قارچ وحشی در جنگل‌ها تصریح کرد: ۲ سالی است که به صورت منظم و با قدرت ورود کردیم و استان‌هایی که با قارچ خود رو در ارتباط هستند، با نصب بنر و پوستر در تفرجگاه و جنگل‌ها توصیه می‌کنیم که مردم هشدارها را جدی بگیرند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *