اهم اخبار

آستارا و تالش پیشرو در صادرات محصول استراتژیک کیوی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

شهرستان مرزی آستارا در شمال غربی استان گیلان با داشتن سه راه زمینی، دریایی و ریلی با خارج از کشور از موقعیت ممتازی برای تجارت خارجی برخوردار بوده و مرزهای سه گانه آن برای صادرات ملی از جمله محصول کیوی فعال است و قرار گرفتن در کریدور شمال – جنوب و همسایگی با جمهوری آذربایجان، آستارا را به نقطه ای پررونق برای بازرگانی خارجی ایران از جمله میوه صادراتی کیوی تبدیل کرده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ استان سرسبز گیلان در حاشیه دریای خزر، مرز جمهوری آذربایجان و نزدیک به بازار اوراسیا با داشتن مزیت های بندری، تجاری، کشاورزی و همچنین نیروی کاربلد موقعیت مناسبی برای توسعه صادرات غیرنفتی در جمهوری اسلامی ایران دارد و در همین رابطه محصول پرخاصیت کیوی از محصولات با کیفیت این استان به شمار می‌آید و فعالیت شبانه روزی گمرکات آستارا در استان گیلان، زمینه صادرات این محصول در کنار سایر محصولات کشاورزی به خارج از کشور را فراهم کرده است.

کیوی، مهمترین محصول صادراتی منطقه است و در شهرستان‌های آستارا و تالش بیشتر کشت می‌شود و با توجه به شرایط آب و هوایی و خاک مناسب گیلان باعث شده این استان، قطب تولید و صادرات این محصول در ایران باشد و همین مزیت ممتاز در راستای توسعه بازرگانی خارجی، بهره‌مندی بیشتر مرزنشینان و تجار از مزایای مرز و افزایش ارزآوری قابل توجه است.

کیوی استان گیلان در سبد کشورهای خارجی

صادرات کیوی از اول مهرماه سال جاری از مرز صادراتی آستارا آغاز شده و براساس آمارهای موجود بیش از ۵۰ درصد محصول کیوی تولید شده در استان گیلان به کشورهای آذربایجان، روسیه، گرجستان، هند، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و کشورهای مجمع  اوراسیا و همچنین حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود و با توجه به اینکه کیوی تناسب اقلیمی خوبی با شمال کشور و بخصوص گیلان دارد، باید سعی شود این محصول کشاورزی با مزیت اقتصادی و پرسود منطقه بیشتر تولید و صادر شود.

کشت کیوی که از دهه ۷۰ در غرب استان گیلان رواج یافت و برخی شالیکاران با تغییر مزرعه خود به باغ کیوی، به تولید آن روی آوردند و هم اکنون به دلیل کیفیت خوب، بازار پسندی بالایی را در کشورهای همسایه به ویژه روسیه دارد و این کشور همسایه به دلیل موقعیت جغرافیایی و بازار مناسب، بستر خوبی برای فعالیت کشاورزان گیلانی، ارزآوری و کسب درآمد شده است و در همین رابطه تنها باید به کیفیت محصول توسط کشاورزان دقت شود تا این صادرات به صورت مستمر ادامه یابد.

آستارا صادرکننده بزرگ کیوی کشور

وجود باغ های وسیع و بازار مناسب خارجی مجاور، شهرستان آستارا را به یک حوزه بزرگ صادرات کیوی کشور مبدل کرده است. کشت کیوی مزیت های مهمی مانند اشتغالزایی، صادرات محصول، استفاده از زمین‌های بایر و خارج شدن از کشت تک محصولی را به همراه داشته است. شهرستان مرزنشین آستارا در شمال غربی استان گیلان ظرفیت منحصر به‌فردی هم در زمینه تولید و هم در صادرات محصول کیوی دارد که باید با بهره‌گیری از یافته‌های مراکز تحقیقاتی، از این ظرفیت به منظور بهینه‌سازی فرآیند تولید و افزایش محصول با هدف صادرات استفاده شود.

شهرستان آستارا طی سال‌های اخیر در زمینه کشت، تولید و صادرات محصول کیوی بسیار موفق عمل کرده و شایسته حمایت ویژه دولتی است. این شهرستان غربی استان گیلان به لحاظ موقعیت مرزی خود به عنوان یکی از پایگاه‌های مهم در زمینه صادرات محصولات کشاورزی در سطح کشور محسوب می‌شود و این شرایط جغرافیایی فرصتی را برای اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم خانواده های آستارایی فراهم کرده است.

موقعیت مرزی و امکان صادرات کالا به خارج از کشور موجب شکل‌گیری مراکز بسته بندی محصولات کشاورزی با اشتغالزایی قابل توجه در آستارا شده است و حمایت از توسعه صنایع تبدیلی می‌تواند بیکاری را در این شهرستان ریشه‌کن کند.

۴۵۰ هکتار باغ کیوی با ۹۵۰ بهره بردار در آستارا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آستارا کیوی را مهم‌ترین محصول صادارتی منطقه عنوان و اظهار کرد: محصول تولید شده کیوی منطقه در ممتازترین کیفیت به خارج از کشور صادر می‌شود.

نورالدین میرزایی با بیان اینکه به دلیل مرغوبیت کیوی آستارا، کشورهای همسایه ایران مهمترین مشتریان این محصول را تشکیل می دهند، افزود: وسعت باغات کیوی در آستارا ۴۵۰ هکتار است و تعداد بهره‌بردار کشت و تولید کیوی در این شهرستان مرزی ۹۵۰ نفر می باشد و به صورت میانگین ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن از این مقدار باغ، محصول کیوی نیز برداشت م‌ شود.

وی با اشاره به اهمیت بازار داخلی و خارجی کیوی و میزان ارز آوری آن برای کشور، گفت: صادرات محصول ارزآور کیوی از اول مهر آغاز شده و همچنان ادامه دارد و در مجموع قیمت تمام شده کیوی صادراتی مناسب بوده و به نفع کشاورز است.

مدیر جهاد کشاورزی آستارا با بیان اینکه در سطح شهرستان آستارا ۱۱ سردخانه نگهداری انواع محصولات کشاورزی از جمله کیوی و با ظرفیت ۲۴ هزار و ۸۰۰ تن فعال است افزود: توسعه کشت کیوی در منطقه علاوه بر اشتغالزایی، افزایش درآمد باغداران و افزایش بهره وری اراضی کشاورزی را به دنبال دارد.

میرزایی عنوان کرد: کیوی تولیدی استان گیلان و کشور در مجموع به ۳۰ کشور دنیا به ویژه کشورهای منطقه اوراسیا صادر می‌شود.

وی ادامه داد: در مرز آستارا و محوطه گمرک واحدی به نام واحد قرنطینه یا همان حفظ نباتات کشور در بحث مهم جلوگیری از آلودگی‌های احتمالی در ورود و خروج محصولات کشاورزی و کنترل تمامی محصولات صادراتی و ورودی فعال است و گواهی بهداشتی نباتی  ویژه صادرات محصولات کشاورزی نیز از طریق واحد حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان مستقر در مرز آستارا در این رابطه صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی آستارا تصریح کرد: بازار مصرف کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا سبب افزایش مبادلات تجاری با جمهوری اسلامی ایران شده و با وجود تنگناهای ناشی از تحریم‌ها میزان تردد کامیون‌های صادراتی کالاها از مرز آستارا افزایش یافته و مشاهده صف طولانی کامیون‌های حمل بار در محدوده اداره کل گمرک آستارا حکایت از رونق صادرات و حمل و نقل خارجی در این شهرستان مرزی شمال کشور دارد.

مدیر یک سردخانه و کارگاه سورتینگ(بسته بندی و درجه بندی) محصولات کشاورزی از جمله محصول استراتژیک و راهبردی کیوی نیز در این رابطه در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه بسته بندی محصول کیوی پیش از صادرات در این کارگاه انجام و در سردخانه جهت صادرات به خارج از کشور نگهداری می‌شود، اظهار کرد: در این کارگاه که دارای سردخانه ۳۰۰۰ تنی در بخش لوندویل شهرستان مرزی بندر آستارا است، هفت اتاق جداگانه برای نگهداری محصول صادراتی کیوی آماده شده و عملیات سورتینگ و بسته‌بندی دستی برای صادرات به کشورهای منطقه از جمله روسیه، قزاقستان و عراق انجام می‌شود.

احمد حبیبی شعبان افزود: هشت کارگر دائم بیمه شده و ۵۰ نفر نیز به صورت فصلی و روزانه در این کارگاه بزرگ فعالیت و اشتغال دارند.

به گزارش ایسنا، در شرایطی که امکان جذب بیکاران در دستگاه‌های اداری وجود ندارد، باید برای اشتغالزایی در شهرستان آستارا از ظرفیت‌های مرزی، اقتصادی، گردشگری و طبیعت زیبای آن استفاده شود و در این خصوص برنامه‌ریزی و اهتمام مسئولان بسیار مهم است.

روسیه بزرگ‌ترین بازار تقاضای اوراسیا را دارد و با توجه به روابط حسنه جمهوری اسلامی ایران با آن کشور همسایه و سایر همسایگان شمالی و اعضای اتحادیه اوراسیا، سیاست‌های دولت مردمی دکتر رئیسی در توسعه راه‌های مرزی و برای تسریع چرخ اقتصاد کشور و استان گیلان، یک آینده‌نگری هوشمندانه بوده و قطعا مرزهای تجاری آستارا نیز ظرفیت‌ها و مواهب کم‌نظیر خود را در آینده با راه‌اندازی چهارمین گذرگاه مرزی بیشتر نشان خواهد داد.

محصول کیوی برای نخستین بار در سال ۱۳۴۷ توسط مهندس یونس ابراهیمی(پدر آستارایی‌الاصل کیوی و مرکبات ایران) وارد کشور شد و پس از استقبال شهروندان غرب استان گیلان و تمایل به مصرف این محصول پرخاصیت، نخستین باغ کیوی ایران توسط بخش خصوصی در آستارا احداث شد و هم اکنون ۹۵۰ نفر بهره‌بردار در این زمینه در سطح شهرستان مرزنشین آستارا فعالیت می‌کنند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *