اهم اخبار

عضو هیات مدیره انجمن کشت فراسرزمینی: آفریقا ظرفیت‌های خوبی برای کشاورزی فراسرزمینی دارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

علی رضوانی زاده گفت: آفریقا بسیار مستعد کشت فراسرزمینی است. البته فاقد زیرساخت‌های لازم است و باید در کنار توجه به کشاورزی فراسرزمینی در حوزه حمل و نقل و لجستیک خصوصا دریانوردی سرمایه‌گذاری‌های اساسی انجام شود تا سرعت دسترسی تجار و بازرگانان در فرآیند واردات و صادرات افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ علی رضوانی‌زاده در پاسخ به اینکه آفریقا چه ظرفیت‌هایی برای کشت فراسرزمینی دارد؟ گفت: بیش از ۲۰ سال است که بخش خصوصی و دولتی به کشاورزی فراسرزمینی در آفریقا ورود کرده‌اند. ولی شوربختانه عدم حضور پایدار و نداشتن نقشه راه در گذشته و در حال حاضر  دست‌یابی به امنیت غذایی پایدار  را سخت کرده‌ است. یعنی یک دوره درآمد نفتی بالا می رود سرمایه‌گذاری در کشت فراسرزمینی کم اهمیت می‌شود و زمانی که این درآمد کاهش می‌یابد و با مشکلاتی مواجه می‌شویم به آن توجه می‌کنیم.

وی ادامه داد: آفریقا ظرفیت بسیار خوبی برای کشت فراسرزمینی دارد، اما توجه دولت‌ها به آفریقا و کشاورزی فراسرزمینی با فراز و فرودهایی مواجه بوده است در حالی که باید این روند پایدار باشد. خوشبختانه دولت سیزدهم میل به توجه و اقدام برای توسعه همکاری‌های اقتصادی همه جانبه با آفریقا و کشاورزی فراسرزمینی را دارد و امیدواریم با شروع به کار وزیر جدید جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی کشاورزی فراسرزمینی و امنیت غذایی کشور، شاهد رونق و پایدار سازی تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای هدف فراسرزمینی باشیم.

در حوزه حمل و نقل و لجستیک سرمایه‌گذاری‌های اساسی شود

عضو هیات مدیره انجمن کشت فراسرزمینی اضافه کرد: آفریقا بسیار مستعد کشت فراسرزمینی است و البته فاقد زیرساخت‌های لازم که این فقر هم فرصت است و کار را سخت می‌کند. لازم است در کنار توجه به کشاورزی فراسرزمینی در حوزه حمل و نقل و لجستیک خصوصا دریانوردی سرمایه‌گذاری‌هایی اساسی انجام شود تا سرعت دسترسی تجار و بازرگانان در فرآیند واردات و صادرات افزایش یابد. این سرمایه‌گذاری‌های فراسرزمینی در بخش های دیگر علاوه بر کشاورزی،   هم سود آور است و هم به تقویت روابط دیپلماتیکی و اقتصادی کمک می‌کند.

ایجاد صندوق سرمایه گذاری فراسرزمینی

رضوانی زاده عنوان کرد: یکی دیگر از چالش‌های ما در کشت فراسرزمینی عدم سرمایه‌گذاری در این بخش است. پایدار شدن روابط اقتصادی با کشورهای دیگر نیاز به سرمایه‌گذاری مشترک دارد. کشورهایی که در تجارت خارجی موفق‌تر هستند با سرمایه‌گذاری‌های مستقیم و مشترک در کشورهای دیگر  توانسته‌اند جایگاه دائمی خود را حفظ کنند. این مشکل با ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری فراسرزمینی مرتفع خواهد شد.

نیازمند صنایع تبدیلی و فرآوری هستیم

به گفته وی در بخش کشاورزی فراسرزمینی علاوه بر توجه به زراعت و تولید، نیازمند صنایع تبدیلی و فرآوری هستیم. یعنی علاوه بر اینکه باید در کشاورزی فراسرزمینی در کشورها سرمایه‌گذاری کنیم لازم است به زیرساخت‌ها  لجستیکی نیز توجه شود.

این فعال بخش خصوصی افزود: کشت فراسرزمینی محصولات آب‌بر و وارداتی مانند ذرت، دانه‌های روغنی را در آفریقا دنبال می‌کنیم. بخش خصوصی موفق ایرانی علاوه بر محصولات آب بر، بزرگترین توتستان در دنیا  را در آفریقا ایجاد کرده است که متعلق به یک کشاورز سرمایه گذار فراسرزمینی ایرانی در آفریقا است و همچنین بزرگترین تولیدکننده ابریشم در قاره آفریقا  بوده که می‌تواند در امنیت شغلی بیش از ۳ میلیون فعال در حوزه فرش و صنایع دستی کشور موثر باشد.

به گفته وی کشاورزان اگر چه به کشت فراسرزمینی کالاهای کشاورزی توجه می‌کنند اما به دنبال توسعه صنایع جانبی نیز هستند و در حوزه‌های خارج از کالاهای اساسی نیز ایرانی‌ها در اوگاندا، کنیا، چاد، غنا و آفریقای جنوبی فعالیت می‌کنند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *