اهم اخبار

آیا رژیم وگان تاثیر منفی بر سلامت استخوان می‌گذارد؟

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رژیم وگان (vegan diet) اخیرا بسیار رواج پیدا کرده است. اینکه این نوع رژیم چگونه بر سلامت بدن انسان تأثیر می‌گذارد موضوعی است که محققان در مطالعات علمی در حال بررسی آن هستند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از تی ان، محققان موسسه ارزیابی ریسک فدرال آلمان(BfR) در مطالعه اخیرشان سلامت استخوان(استخوان پاشنه) ۳۶ فرد دنبال کننده رژیم وگان و همچنین ۳۶ نفر که رژیم غذایی مختلط را دنبال می‌کردند با کمک امواج فراصوت اندازه‌گیری و مورد بررسی قرار دادند. محققان پس از بررسی اظهار کردند مقادیر به دست آمده از بررسی استخوان ​​افرادی که از رژیم وگان پیروی می‌کنند به طور متوسط نسبت به گروه دیگری که رژیم غذایی مختلط را دنبال می‌کردند، پایین بود که این موضوع نشان دهنده ضعف سلامت استخوان است.

در این مطالعه، دانشمندان نشانگرهای زیستی خون و ادرار را نیز بررسی کردند و هدف آنها از این کار نیز شناسایی مواد مغذی بود که ممکن است به رژیم غذایی و سلامت استخوان مرتبط باشد. از ۲۸ پارامتر وضعیت تغذیه‌ای و متابولیسم استخوان، ۱۲ نشانگر زیستی که بیشترین ارتباط را با سلامت استخوان دارند، شناسایی کردند. نتایج نشان می‌دهد که در بیشتر موارد ترکیب این نشانگرهای زیستی در غلظت‌های پایین در گیاهخواران وجود دارد. این می‌تواند یک توضیح احتمالی برای ضعیف شدن استخوان باشد.

پروفسور “آندریاس هنسل”(Andreas Hensel) گفت: رژیم غذایی وگان اغلب به عنوان یک رژیم غذایی که برای سلامتی مفید است در نظر گرفته می‌شود اما یافته‌های علمی ما نشان می‌دهد که پیروی از رژیم وگان بر سلامت استخوان تأثیر می‌گذارد.

تغذیه نقش مهمی در سلامت استخوان دارد. نتایج این مطالعه(با در نظر گرفتن نتایج سایر مطالعات علمی) نشان می‌دهد افراد دنبال کننده رژیم وگان مواد غذایی که برای استخوان‌بندی مفید است و عمدتا در مواد غذایی با منشا حیوانی یافت می‌شوند را کم مصرف می‌کنند. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر به مطالعات بیشتری نیاز است.

سرویس خبری: علمی و تغذیه و سلامت

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *