اهم اخبار

آینده بازار زعفران در گرو رونق صادرات است؛ حداکثر نرخ هر کیلو طلای سرخ ۱۵ میلیون تومان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو شورای ملی زعفران گفت: با وجود افزایش هزینه‌های تولید، نرخ زعفران با ۲ سال گذشته تفاوتی ندارد.

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه در پیک برداشت زعفران هستیم، اظهار کرد: در روزهایی که برداشت گل زیاد می‌شود، قیمت کاهش می‌یابد، اما به طور کلی قیمت‌ها نامشخص است.

او قیمت زعفران را تابع نرخ پایه خرید و فروش گل زعفران اعلام کرد و گفت: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو طلای سرخ ۸ میلیون تومان و حداکثر ۱۵ میلیون تومان است، اما در مجموع بازار زعفران به سبب حضور دلالان بی ثبات و غیرمنطقی است.

حسینی با بیان اینکه قیمت فعلی زعفران ماندگار نیست، گفت: نرخ فعلی زعفران بستگی به نوع و حجم عرضه گل زعفران دارد که متاسفانه علی رغم افزایش هزینه‌های تولید به سبب مازاد عرضه، قیمت نسبت به ۲ سال گذشته تفاوتی ندارد.

این مقام مسئول آینده بازار زعفران را تابع رونق صادرات دانست و افزود: با رونق صادرات و جبران عقب ماندگی کرونا، قیمت زعفران به نرخ واقعی خود می‌رسد.

او نسبت به قاچاق زعفران هشدار داد و گفت: قاچاق زعفران مربوط به امسال و سال گذشته نیست و پدیده شومی است که در همه کشورها اتفاق می‌افتد.

عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: زمانی که صادرات روان و بدون هیچ مانعی باشد، قاچاق به حاشیه می‌رود، هر چند در شرایط فعلی به دلیل بالا بودن هزینه‌های حمل و نقل، قاچاق صرفه اقتصادی ندارد.

او با اشاره به اینکه آمار دقیقی از تولید زعفران تا پایان فصل برداشت نمی‌توان اعلام کرد، بیان کرد: با توجه به تکثیر پیازچه زعفران و افزایش سطح زیرکشت، همه ساله تولید زعفران ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

حسینی در پایان با بیان اینکه تشکل‌های صنفی نقشی در بازار زعفران ندارند، تصریح کرد: تشکل‌های صنفی تنها پیگیر مطالبات و رفع موانع کشاورزان هستند و ماموریتی در خرید و فروش ندارند.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *