اهم اخبار

احتمال هجوم شدید ملخ‌ صحرایی به کشور در اواخر دی‌ماه

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور از احتمال هجوم شدید ملخ صحرایی به کشور در اواخر دی و ابتدای بهمن‌ماه امسال خبر داد و گفت: عملیات مبارزه با این آفت، همکاری دستگاه‌های مختلف را می‌طلبد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ سعید معین درباره وضعیت هجوم ملخ صحرایی به کشور، افزود: طبق آخرین گزارش فائو در آگوست ۲۰۲۳، به دلیل بارندگی‌های خوب، ملخ صحرایی در سرتاسر کشور یمن، برخی مناطق جنوبی شبه جزیره عربستان و دسته هایی از آن در حول وحوش مسقط (پایتخت عمان) دیده شده است.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: شرایط آب و هوایی در شبه جزیره عربستان به‌ویژه مناطق مرکزی و جنوبی در دو ماه اخیر بسیار مناسب برای هجوم ملخ بوده است، به طوری که هفته گذشته یک جبهه از این آفت از منطقه شرقی یمن (عدن – باب المندب) به دلیل باران، باد، طوفان و سیل شدید گذر کرده و از مکه رد شده است.

وی اضافه‌کرد: بارندگی ها در ادامه شهریور و در پاییز امسال برای منطقه شرق آفریقا و منطقه جنوب ایران بیش از حد نرمال تا حد سیل پیش بینی شده است، بنابراین شرایط مستعدی برای هجوم ملخ صحرایی به مرزهای سواحل جنوبی کشور فراهم شده است.

معین با تاکید براینکه ملخ صحرایی در فاصله ای کمتر از ۲۰۰ کیلومتری نزدیک سواحل ایران است، گفت: از زمان هجوم ملخ صحرایی به ایران از سال ۱۳۹۷ تاکنون به دلیل تشدید بارندگی ها در استان های جنوبی کشور، این حادترین و جدی ترین هجوم ملخ صحرایی به استان های جنوبی ایران خواهد بود، زیرا در سه سال گذشته چنین هجومی را نداشته ایم.

وی تصریح‌کرد: بارندگی های کشور در پاییز امسال در برخی مناطق در حد نرمال، در برخی مناطق کمی بیش از نرمال و در برخی مناطق همچون بوشهر، هرمزگان و جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان در حد سیل پیش بینی شده است که همین شرایط آب و هوایی برای هجوم ملخ صحرایی در اواخر دی و بهمن ماه امسال به ایران مناسب است.

ارائه طرح اضطراری مقابله با ملخ صحرایی

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور خاطرنشان‌کرد: طرح اضطراری مقابله با ملخ صحرایی آماده شده است که هفته آینده به دستگاه های زیربط ارائه می شود.

وی اضافه‌کرد: لازم است کارگروه های لازم تشکیل تا آمادگی لازم برای مقابله با این آفت فراهم شود.

ایران آمادگی لازم برای مقابله با ملخ صحرایی را دارد

معین گفت: ایران آمادگی و امکانات لازم را برای مقابله با آفت ملخ صحرایی در جنوب کشور دارد، به طوری که در ابتدای امر استان های هرمزگان، بوشهر، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان در صف نخست و استان‌های خوزستان و جنوب فارس در صف دوم مبارزه با این آفت قرار دارند.

وی اظهار داشت: جدای از اعتبار لازم برای این بخش، به کمک ها و همکاری های دستگاه های مختلف از جمله وزارت جهاد کشاورزی، ستاد بحران وزارت جهاد کشاورزی، ستاد بحران کشور، بسیج، سپاه و حتی ارتش، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها استان‌های جنوب کشور نیاز است.

این مقام مسوول افزود: برای آمادگی مقابله با ملخ صحرایی باید قبل از هجوم این آفت علاوه بر تعمیر و نگهداری ماشین آلات، دستگاه ها و ابزارآلات و سمپاش ها، نیروی انسانی و استقرار واحدها ساماندهی شوند.

بر اساس این گزارش؛ طبق آمارها در ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۷ مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۷۵۰ هزار هکتار در ۹ استان شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان جنوبی عملیاتی شد.

در سال ۹۸ هجوم ملخ صحرایی توسط دیده‌بانی سازمان حفظ نباتات کشور در استان‌ های جنوبی کشور ثبت و نزدیک به یک میلیون هکتار تحت مبارزه قرار گرفت و سال گذشته (۱۴۰۱) مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۱۵۰ هزار هکتار انجام شد.

ملخ‌ صحرایی در مسیر حرکت خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف جنگل‌ ها، باغ‌ های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برد و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارد باعث قحطی در منطقه مورد هجوم می‌شود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *