اهم اخبار

اختلال در تنظیم بازار با عدم توازن میان نظام عرضه و تقاضا / هیچگونه ضعفی در تامین کالا‌ها وجود ندارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

با ورود به ماه محرم، بازار اقلام ویژه این ماه، همچون الزمات برپایی تکایا و دسته جات و مواد غذایی که به عنوان نذری در هیات‌های مذهبی توزیع می‌شود با رونق همراه می‌شود.

 

 

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هر ساله با نزدیک شدن و ورود به ماه محرم، بازار اقلام و محصولات مورد نیاز برای برپایی هیات‌های مذهبی، دسته جات و توزیع نذری با رونق هر چه بیشتری همراه می‌شود.

به طور طبیعی امسال بنابر یک قاعده نانوشته، این روال جاری است، به همین سبب برای واکاوی بازار مذکور و شرایط حاکم بر آن، در گفت وگو با برخی مسئولان و فعالان صنفی مرتبط با این حوزه، به بررسی شرایط موجود پرداختیم.

یقینا یکی از اصلی‌ترین الزامات این بازار در شرایط فعلی به کافی بودن میزان عرضه معطوف می‌شود قاعدتا در صورت عدم توازن میان نظام عرضه و تقاضا، تنظیم بازار نیز دچار اختلال خواهد شد.

قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران، در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، ، در ارتباط با میزان فراوانی اقلام مورد نیاز این ماه و همچنین نرخ گذاری‌های آن، اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به تاسوعا و عاشورای حسینی و پیرو تدابیر اتخاذ شده، هیچگونه دغدغه و مشکلی در ارتباط با مهیا سازی و تامین کالا‌ها و محصولات مورد نیاز این ایام وجود ندارد.

وی در ادامه بیان کرد:قیمت اقلام اساسی در این حوزه افزایش نداشته و از حیث فراوانی نیز به میزان کافی محصولات مورد نیاز و تقاضای عموم مردم و جامعه موجود است.

یکی از اقلام پر مصرف این ماه، معطوف به گوشت (اعم از قرمز و سفید) می‌شود که با برنامه ریزی‌های تعریف و طراحی شده، نوسان چندانی را در نرخ گوشت در این ایام شاهد نخواهیم بود و دستگاه‌های نظارتی و بازرسان ما برای برخورد با عاملان گرانی درآمادگی کامل قرار دارند.

برنج نیز از نمونه اقلام و محصولاتی به شمار می‌رود که ضریب مصرف آن در این ایام به میزان قابل توجهی رو به تزاید می‌رود و طبیعتا در صورت عدم وجود توازن در میزان عرضه و تقاضا، نظم و انتظام این بازار نیز دچار خلل و نارسایی خواهد شد.

در همین خصوص، چندی پیش، رئیس اتحادیه بنکداران ، محمد آقا طاهر در گفت و گویی با رسانه‌ها با اشاره به لزوم تقویت میزان تقاضا و عرضه، توامان با یکدیگر بیان کرد:با توجه به افزایش میزان تقاضا در ماه محرم برای خرید کالا‌های اساسی، می‌باید عرضه نیز تقویت شود تا شاهد کمبود خاصی در بازار نباشیم.

وی در ادامه می‌گوید:با توجه به اینکه برنج در زمره اقلام پر مصرف این ایام به شمار می‌رود، مقادیر بالایی برنج به کشور وارد شده که با این اوصاف شاهد کمبودی در خصوص این محصول در بازار نخواهیم بود.

رب گوجه فرنگی نیز از نمونه اقلامی به شمار می‌رود که در طی ماه‌های گذشته، نرخ و قیمت آن با حواشی خاص به خود همراه بوده، در ارتباط با این محصول نیز، آقاطاهر به رسانه‌ها می‌گوید، عرضه و قیمت رب گوجه فرنگی در حال حاضر مناسب به نظر می‌رسد و در روز‌های آتی، کاهش قیمت هر چه بیشتر آن را نیز شاهد خواهیم بود.

رئیس اتحادیه بنکدارن در خصوص شکر، به عنوان یکی دیگر از اقلام اساسی و پر مصرف مورد نیاز مردم بیان می‌کند:یکی از دلایل ایجاد اختلال در نظام عرضه شکر به فرآیند نسبتا زمان بَر بسته بندی آن باز می‌گردد که با توجه به برنامه ریزی‌های لحاظ شده کمبود خاصی در این بخش نیز وجود ندارد.

آقا طاهر در خصوص بازار حبوبات و روغن جامد نیز عنوان می‌کند، عرضه کافی در این حوزه نیز عملیاتی شده و شاهد بازاری آرام در این حوزه هستیم که با توجه به اظهارات مقامات ذی ربط قاعدتا هیچگونه نارسایی در بازار اقلام اساسی مورد نیاز مردم وجود ندارد.

 

سرویس خبری: صنعت غذا

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *