اهم اخبار

ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی دانش بنیان ۵۰۰ دلار است

بدون دیدگاه

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: ارزش کنونی محصولات ۲۰۰ کشور دانش بنیان در کشور ۵۰۰ میلیون دلار است که برای داشتن سهم در بازارهای جهانی حداقل باید به ۲ میلیارد دلار برسد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامرضا صالحی، رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: مسائل کشاورزی تا سال ۱۴۳۰ به ویژه با تغییرات اقلیمی یکی از دغدغه‌های کشور است چراکه معضلات زیستی تأثیر زیادی روی کشت و کار دارد.

او افزود: تا ۳ دهه آینده پیش بینی می شود که حداقل یک درجه به دمای کشاورزی افزوده شود و از طرفی ۳۰ درصد از سطح آب‌های در دسترس کاهش پیدا کند. این درحالی است که  ۱۰۰ میلیون نفر به حمعیت اضافه خواهدشد که نیاز محصولات کشاورزی حدود ۲۰۰ میلیون تن خواهد بود.

صالحی ادامه داد: سالانه حدود ۲۵ میلیون تن نهاده‌های فناوری وارد می‌شود که بخش اعظمی از آن مربوط به ذرت و دانه‌های روغنی است.

او با اشاره به ارزش اقتصادی محصولات وارداتی در حوزه نهادهای فناورانه افزود: ۳ میلیارد دلار هزینه کرد واردات انواع نهاده‌های فناورانه کشاورزی مانند بذرهای هیبرید، دانه‌های روغنی، کودهای شیمیایی  بوده که عدد بزرگی است.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با تاکید به لزوم توسعه کشاورزی دانش بنیان افزود: این فناوری شامل اصلاح ژنتیکی مبتنی بر ژنوم و ویرایش ژنی، کشاورزی در فضای بسته، کشاورزی با آب دریا و… از آن جمله است.

صالحی با اشاره به وضعیت بازار بیوتکنولوژی گفت: وضعیت بازار بیوتکنولوژی حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلار است که تا سال ۲۰۳۰ میلادی به حدود ۳ هزار میلیارد دلار خواهد رسید که ۲۰ درصد آن مربوط به کشاورزی است.

او با بیان اینکه ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در ایران فعالیت دارد، گفت: ارزش محصولات آنها حدود ۵۰۰ میلیون دلار است که در داخل مصرف می‌شود و ضرورت دارد این عدد به حداقل به ۲ میلیارد دلار برسد تا سهمی در بازار جهانی داشته باشیم.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *