اهم اخبار

استانی که هنوز در انتخاب محور توسعه اش مانده است!

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دکترای اقتصاد کشاورزی گفت: صنعت کشاورزی در مازندران سودآور و مقرون به صرفه است.

مهدی بشارتده سلوطی در گفت و گو با ایسنا با بیان این که بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب متاسفانه ما هنوز درگیر این موضوع هستیم که در کدام بخش از صنعت، کشاورزی یا گردشگری موفق تر بودیم و هنوز برای انتخاب یک محور توسعه در استان مانده‌ایم، اظهار کرد: امروز صنایع تبدیلی پس از ۱۵۰ سال به عنوان ۱۰ شیوه اقتصادی مدرن و سبز شناخته شده و مازندران قابلیت کشت انواع محصولات کشاورزی را دارد.

وی با اشاره به این که صنعت ما در استان وابسته به کشاورزی است، افزود: در حوزه گردشگری نیز بیشترین اقتصاد ما در روستاها و وابسته به اقتصاد آن مناطق است.

کشاورزی پایلوت صنایع تبدیلی در مازندران باشد

استاد دانشگاه علم و فناوری مازندران با اشاره به این که با رونق اقتصادی در روستاها می‌توان از مهاجرت به شهرها جلوگیری کرد، یادآور شد: کشاورزی می تواند پایلوت و استارت صنایع تبدیلی در مازندران باشد اما این امر محقق نشده است.

وی گفت: برگزاری جشنواره های محلی و محصولات کشاورزی در مناطق روستایی  مانند انار، انجیر، برنج و سایر محصولات هم در حوزه گردشگری می تواند اقتصاد مازندران را به پویایی برساند.

بشارتده دبا بیان این که در حوزه صنعت متاسفانه آنقدر گره کور داریم که باید با بررسی های لازم در این حوزه براساس قابلیت هایی از جمله اقلیم، نیروی انسانی، فناوری وابسته، میزان مهاجرت پذیری و انطباق زیست محیطی الگویی با توجه به تسهیلات بانکی برای مازندران تدوین کرد، یادآور شد: رواج صنایع سبز در مازندران مانند صنایع تبدیلی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان این که باید از تجربه فناوری های کشور هایی مثل قزاقستان و جمهوری آذربایجان که با همکاری بنیادهای اروپا در حوزه صنایع تبدیلی رشد خوبی را رقم زده اند، استفاده کنیم تصریح کرد: در حوزه کشاورزی رتبه اول تا سوم را در تولید محصولات مختلف داریم و تا ۱۰٫۵ درصد ارزش افزوده اقتصادی در بخش تولیدات کشاورزی اتفاق افتاده است.

صنعت کشاورزی در مازندران سودآور و مقرون به صرفه است

استاد دانشگاه علم و فناوری مازندران تصریح کرد: با میزان تولیداتی که بخش کشاورزی در مازندران دارد، می توانستیم رتبه های بالاتری در بازار های کشورهای عضو CIS  داشته باشیم اما متاسفانه نگاه خوبی صورت نگرفته و این امر محقق نشده است.

وی با بیان این که قالب کردن این موضوع که کشاورزی سود آور نیست، کاملا اشتباه بوده و این صنعت در مازندران سودآور و مقرون به صرفه است گفت: بی توجهی ها به منطقه ای که با نام کمربند سبز می شناسند غیرقابل قبول است.

بشارتده تصریح کرد: موفقیت های نسبی در حوزه کشاورزی وجود داشته اما کافی نیست؛ همچنان با مشکلات کشاورزی روبه رو هستیم؛ قابل قبول نیست که مازندران در حوزه کشاورزی زبان زد باشد اما تخم مرغ وارداتی در استان را شاهد باشد؛ به حوزه کشاورزی ما به عنوان اقتصاد کشاورزی نگاه نمی شود؛ مسئولان بخش صنعت کشاورزی باید به فارغ التحصیلان اقتصاد کشاورزی اعتماد کرده و پذیرای آنان باشند.

وی خاطر نشان کرد: ارتقای سطح کشاورزی استان، مهار آب سطحی و تقویت بندسازهای سنتی و ذخیره سازی آب، ایجاد شبکه های ارتباطی و مواصلاتی مناسب و ایمن، ارتقا و گسترش مراکز تحقیقاتی، آموزشی، تأمین منابع مالی، جلب سرمایه های بخش خصوصی و دولتی و توسعه سرمایه گذاری در جهت گسترش، افزایش ظرفیت تولید مواد لبنی و پروتئینی، تجمیع زمین های کشاورزی به منظور ایجاد شرکتهای سهامی زراعی، تقویت زیربناهای مورد نیاز کشاورزی استان، حمایت از توسعه صنایع تبدیلی و توسعه آموزش عالی در بخش منابع طبیعی برنامه هایی است که می تواند به توسعه کشاورزی استان کمک کند.

استاد دانشگاه علم و فناوری مازندران بیان کرد: نگاه ویژه به بخش خصوصی و تقویت آنان و توسعه جنگل داری صنعتی و حمایت از کشت های فراموش شده، ارتقای درآمد کشاورزان در تولید برنج و مرکبات، تشکیل ستادهای مختلف در هریک از حوزه ها که می توان با درایت و کارشناسی به توسعه اقتصادی کشاورزی استان کمک کرد و علمی سازی کشاورزی علاوه بر افزایش تولید و تأمین معاش مطلوب کشاورزان تأثیر مستقیم بر افزایش صادرات و بهبود اقتصاد کشور دارد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *