اهم اخبار

افت ۳۰ درصدی تولید قارچ در راه است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک مقام مسئول گفت: با توجه به گرانی نهاده‌های کشاورزی و کمبود مواد اولیه پیش‌بینی می‌شود که تولید قارچ نسبت به سال قبل ۳۰ درصد کاهش یابد‌.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی رجبی رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی با اشاره به اینکه بازار قارچ تعریفی ندارد، اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید، قیمت قارچ در عمده فروشی با نرخ تمام شده تولید همخوانی ندارد.

او افزود: دلال بازی در بحث نهاده‌های تولید، آسیب جدی به صنعت وارد کرده که امیدواریم در ماه‌های آینده شرایطی در کشور فراهم شود که تولید این صنف دچار مشکل نشود.

رجبی ادامه داد: با گسترش ویروس کرونا، آسیب جدی به بازار قارچ وارد شد که همین امر منجر به کاهش قیمت شد.

این مقام مسئول قیمت کنونی هر کیلو قارچ فله درب کارخانه را ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان اعلام کرد و گفت: گرچه قیمت قارچ برای مصرف کننده تغییری نداشته است، اما قیمت قارچ درب کارخانه به علت مشکلات در بحث بازاریابی و دلالی افت داشته است که امیدواریم جایگاه خود را پیدا کند.

او قیمت هر کیلو قارچ فله در خرده فروشی را ۳۵ هزار تومان و قارچ بسته بندی ۴۵ تا ۵۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، امیدواریم در آینده نزدیک شرایطی در بازار ایجاد شود که قیمت درب کارخانه هم متناسب با هزینه‌های تولید بالا رود.

قارچ فله درب کارخانه (هرکیلو)۲۵ تا ۲۷ هزار تومان
قارچ فله در خرده فروشی (هرکیلو)۳۵ هزار تومان
قارچ بسته بندی (هرکیلو)۴۵ تا ۵۵ هزار تومان

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی با اشاره به اینکه آینده روشنی پیش روی تولید قارچ نیست، بیان کرد: امسال به خاطر شرایط خشکسالی و افزایش قیمت مواد اولیه اعم از کلش و کاه گندم امکان تامین وجود ندارد، به همین خاطر به آینده تولید خوش‌بین نیستیم.

رجبی با بیان اینکه بخش اعظم کاه و کلش در دامداری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: با توجه به کمبود یا نبود مواد اولیه، امکان تولید برای تولیدکننده کمپوست وجود دارد، به همین خاطر تولید قارچ نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت.

به گفته این مقام مسئول، با وجود آنکه مواد اولیه تولید قارچ، وارداتی نیست و در داخل کشور موجود است، تنها دلال بازی تهیه نهاده‌های کشاورزی به این صنعت آسیب می‌زند که امیدواریم مسئولان برای تهیه نهاده‌های کشاورزی به تولیدکنندگان کمک کنند.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی در پایان درباره آخرین وضعیت صادرات قارچ تصریح کرد: صادرات قارچ همانند سابق در حال انجام است و همواره مشکلی در خصوص صادرات نداریم. گرچه سال گذشته با شیوع کرونا و بسته شدن مرزها صادرات متوقف شده بود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *