اهم اخبار

افزایش شفافیت در قیمت کالاها و خدمات با راه اندازی سامانه ۱۲۴

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سامانه اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات به آدرس اینترنتی www.۱۲۴.ir، با همکاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی طراحی و به بهره‌برداری رسیده است. هدف اصلی این سامانه، افزایش شفافیت در خصوص قیمت کالاها و خدماتی است

به گزارشصنعت غذا و کشاورزی، به نقل از  شاتا، سامانه اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات شامل کالاها و خدمات ضروری و پرمصرف مردم می باشد و از تاریخ دوم مرداد ماه ۹۸ به صورت رسمی ثبت قیمت به صورت روزانه در این سامانه آغاز شده است.

عموم مردم به عنوان مراجعه کننده به سامانه قابلیت جستجو کالایی دارند همچنین یک بخش به عنوان اطلاعیه ها و آخرین مصاحبه ها و موضوعات مرتبط را به اطلاع عموم رسانده می شود. با توجه به مخاطبان سامانه، سعی شده است از شکل محصولات و کالاها برای راهنمایی مخاطبان به دسترسی به قیمت محصول مورد نظر استفاده شود. دسترسی سریع و راحت به قیمت مورد نظر یکی از ویژگی های این سامانه می باشد.

اهمیت سامانه اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات

سامانه اینترنتی www.۱۲۴.ir با هدف افزایش شفافیت در بازار، اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات پرمصرف و مدیریت قیمت بازار و مدیریت قیمت بازار در تمامی استانها طراحی شده است.

معرفی، اهمیت و نحوه بکارگیری سامانه www.۱۲۴.ir​

سامانه شامل چهار بخش مهم شامل بخش ثبت قیمت حدود ۱۳۰ قلم کالا توسط کاربران استانها به صورت روزانه، بخش نمایش عمومی قیمت کالاها و خدمات پرمصرف برای عموم مردم، بخش ثبت شکایات مردمی و رسیدگی به شکایات و بخش ثبت قیمت های خوداظهاری بنگاههای تولیدی است.

ثبت قیمت حدود ۱۳۰ قلم کالا توسط کاربران استانها به صورت روزانه

به صورت روزانه قیمت حدود ۱۳۰ قلم کالا توسط ۳۱ استان و جنوب کرمان از سطح بازار مراکز استانها جمع آوری و در این بخش از سامانه ثبت می شود.

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به صورت مستمر و روزانه گزارش مقایسه ای قیمت را با استفاده از این اطلاعات تهیه و برای دستگاهها و مراجع مختلف ارسال می نماید.

از جمله کارکردهای مهم این سامانه استفاده از گزارش های قیمت این سامانه برای تصمیم گیری در جلسات تنظیم بازار و پیشنگری برای جلوگیری از افزایش قیمت ها در سطح کشور می باشد.

نمایش عمومی قیمت کالاها و خدمات پرمصرف برای عموم مردم

این بخش از سامانه که بخش نمایش عمومی قیمت می باشد از طریق درگاه اینترنتی www.۱۲۴.ir و همچنین اپلیکیشن آسان پرداخت (آپ) برای عموم مردم قابل مشاهده بوده و شامل سه نوع قیمت، حداقل و حداکثر) که از سطح کشور جمع‌آوری می‌گردد ( و قیمت مصوب مصرف‌کننده می باشد.

در این سامانه ۶ گروه کالا و بیش از ۱۶۰ قلم کالا شامل: کالاهای اساسی و مواد غذایی (مانند انواع غلات و حبوبات- روغن، قند، شکر- مواد پروتئینی- لبنیات- میوه و صیفی جات- سایر مواد غذایی- نهاده های دامی- نهاده ها)، لوازم بهداشتی و تجهیزات پزشکی (مانند انواع ژل و محلول ضد عفونی- دستکش- مواد شوینده- دستمال کاغذی- سفید کننده)، لوزام خانگی (مانند انواع تلویزیون- یخچال و یخچال فریزر- ماشین لباسشویی و اجاق گاز)، لوازم التحریر (مانند انواع دفترچه مشق دانش آموزی- کاغذ چاپ- کاغذ روزنامه وارداتی)، لوازم مصرفی خودرو (مانند انواع لاستیک خودرو سبک و سنگین- روغن موتور خودرو)، مصالح ساختمانی (انواع آهن آلات- سیمان کیسه ای و فله ای- سیم و کابل)، ۱۷۹ قلم خدمت از جمله خدمات توزیع گاز مایع، کارمزد دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +۱۰)، دفاتر خدمات پیشخوان دولت و تعرفه کالا در سردخانه است.

ثبت و رسیدگی به شکایات

در این بخش مصرف‌کنندگان می‌توانند در صورت مشاهده گران فروشی کالا و خدمات از سوی واحدهای صنفی یا عرضه‌ کنندگان، گزارشات و شکایات خود را از طریق لینک ثبت شکایت در سامانه ثبت و کد رهگیری دریافت نمایند. شکایات جهت بررسی و رسیدگی به استان مربوطه ارسال می‌گردد و بازرسان استانی شکایت مورد نظر را برای بررسی و در صورت احراز تخلف، پرونده تخلف تشکیل و برای سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می‌نمایند. در این سامانه مردم از طریق کد رهگیری می‌توانند شکایت خود را پیگیری نمایند.

ثبت قیمت کالاها توسط بنگاههای تولیدی (با ذکرنوع و برند کالا)

در این بخش واحدهای تولیدی قیمت کلیه کالاهای تولیدی خود را با درج مشخصات کامل شامل رنگ، سایز، نوع، برند و … در این سامانه ثبت می نمایند و مصرف کنندگان می توانند قیمت کالای مورد نظر خود را با همان مشخصات مشاهده نمایند.

میزان بازدیدها از سامانه ۱۲۴.ir

کل بازدیدها از سامانه تا تاریخ ۲۴ تیر ماه امسال، ۱۵ میلیون و ۷۲۴ هزار و ۱۶۲ مورد بوده است؛ بازدید از طریق اپلیکیشن آسان پرداخت (آپ) ۱۲ میلیون و ۲۹۶ هزار و ۳۷۷ مورد (سهم از کل بازدید ۲/۷۸ درصد)، بازدید از طریق وب سایت(کامپیوترهای شخصی)، یک میلیون و ۶۲ هزار و ۲۳۳ مورد (سهم از کل بازدید ۸/۶ درصد) و

بازدید از طریق تبلت و موبایل ۲ میلیون و ۳۶۵ هزار و ۵۵۲ ۲,۳۶۵,۵۵۲ مورد (سهم از کل بازدید ۱۵ درصد) بوده است.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *