اهم اخبار

افزایش ۱۲ درصدی قیمت کود کشاورزی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در حالی که کمتر از یک ماه تا فصل زراعی آینده باقی مانده است، مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اعلام کرده که هیچ کمبودی در تامین انواع کود مورد نیاز کشاورزان وجود ندارد . البته قیمت آن نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، یزدان سیف در نشست خبری امروز – یکشنبه – به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: براساس برآورد موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی نیاز کودی سالانه کشور ۴.۷ میلیون تن است که البته با توجه به افزایش قیمت بسیار بالایی که طی سه سال پایانی دولت گذشته رخ داد تقاضا برای مصرف کود به حدود ۲.۵ میلیون تن کاهش یافت، در حالی که هر قدر مصرف کود به عنوان تغذیه گیاه بیشتر شود عملکرد تولید محصولات کشاورزی بالاتر می‌رود.

وی با بیان این‌که مصرف کود نباید بیش از حد نیاز گیاه باشد، بیان کرد: برای سال زراعی پیش‌رو ۲۲ نوع انواع کود شیمیایی عالی و بیولوژیک در سبد تنوع کودی قرار داده‌ایم که در تامین، توزیع و مصرف آن هیچ مشکلی وجود ندارد.

مدیر عامل شرکت خدمات  حمایتی کشاورزی ادامه داد: کشاورزان می‌توانند به کارگزاری‌های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در سراسر کشور مراجعه و کود مورد نیاز خود را طلب کنند، اما اگر در تامین انواع کود شیمیایی عالی و بیولوژیک از طریق این کارگزاری به مشکل یا کمبودی برخورد کردند، می‌توانند از طریق سامانه تلفنی هوشمند ۱۵۵۹ شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را در جریان قرار دهند تا به سرعت مشکل حل شود، حتی می‌توانند در صورت برخورد کردن به تخلف از سوی کارگزاری‌ها آن را نیز گزارش کنند.

سیف خاطر نشان کرد: طی سه سال پایانی دولت گذشته به طور متوسط ۱۴۳ درصد انواع کودهای شیمیایی در هر سال افزایش پیدا کرد در حالی که طی سه سال اخیر هیچ افزایش قیمتی اعمال نشد و امسال کود مورد نیاز کشاورزان به‌طور متوسط ۱۱.۸ درصد افزایش پیدا کرد که به‌طور میانگین کمتر از چهار درصد می‌شود.

وی اظهار کرد: یکی از طرح‌هایی که از طریق این شرکت انجام خواهد شد جایگزینی ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی فرسوده است، چرا که ۲۶۷ هزار دستگاه تراکتور و ۴۰۰۰ دستگاه کمباین در کشور بیش از ۱۳ سال عمر دارند و مصرف سوخت‌شان بسیار بالاست و این جایگزینی می‌تواند حدود ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان از طریق صرفه‌جویی در مصرف سوخت به سود بخش کشاورزی تمام شود و می‌توانیم آن را در اختیار کشاورزان و سرمایه‌گذاران برای جایگزینی این ماشین‌آلات قرار دهیم.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی عنوان کرد: همچنین ۳۸ نوع سم کیفی و کم‌خطر از جمله انواع علف‌کش، حشره‌کش و غیره به همراه ۱۸ نوع بذر و رقم جدید در سبد حضور و سموم کشاورزان قرار خواهد گرفت به گونه‌ای که این بذرها به چالش‌های محیطی نظیر سرما و خشکی مقاوم هستند و عملکرد بالاتری نسبت به نمونه‌های مشابه دیگر دارند

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *