اهم اخبار

افزایش ۴ برابری سطح کشت برنج در استان‌های جنوبی/ قیمت برنج پایین می‌آید

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل تشکل‌های کشاورزی با بیان اینکه سطح کشت برنج در برخی استان‌های جنوبی ۴٫۵ برابرشده است،‌ گفت: دولت باید به فکر بحران شدید کاهش قیمت برنج باشد و واردات را تا پایان سال متوقف کند.

 

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، همان زمانی که سیل در بهار امسال برخی از استان‌های شمال و جنوب کشور را درگیر کرده بود برخی معتقد بودند ظاهر مخرب و دردسر آفرین این سیل که امروز خیلی‌ها را آزار می‌أهد با پایان خوشی همراه خواهد بود و برکاتی را در آینده برای بخش کشاورزی خواهد داشت. پرآبی در  استان‌های جنوبی و افزایش آب و پرشدن تالاب‌ها و ایجاد کشت‌های جدید و افزایش تولید محصول از برکاتی است که آرام آرام تحقق می‌یابد.

اسدی مدیرعامل تشکل‌های کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در پاسخ به اینکه میزان کشت برنج در استانهای جنوبی چقدر است؟ گفت: به دلیل پرآبی و بارندگی‌های اخیر سطح کشت برنج در  استان‌هایی مثل خوزستان، فارس و دیگر استان‌های همجوار ۴٫۵ برابر شده است که تولید برنج را افزایش خواهد داد.

وی در پاسخ به اینکه پیش‌بینی شما از تولید برنج در سال جاری چیست، گفت: پیش‌بینی می‌شود که حداقل سه میلیون تن برنج تولید شود.

مدیرعامل تشکل‌های کشاورزی با بیان اینکه افزایش تولید برنج منجر به کاهش شدید قیمت خواهد شد، گفت: دولت باید از اکنون برای جلوگیری از ضرر کشاورزان برنج‌کار از بحران کاهش شدید قیمت جلوگیری کند.

اسدی همچنین پیشنهاد کرد که دولت تا پایان امسال واردات برنج را ممنوع کند. 

مدیرعامل تشکل‌های کشاورزی در پاسخ به اینکه دولت کشت برنج در استان‌هایی به غیر از گیلان و مازندران را ممنوع کرده با این وصف چگونه افزایش ۴٫۵ برابری سطح زیر کشت برنج را در استان‌های جنوبی شاهد هستیم، گفت: ممنوعیت کشت برنج در استان‌هایی غیر از گیلان و مازندران اجرایی نخواهد شد چرا که دولت ابتدا کشت جایگزین معرفی کند و یا سال‌ها کار فرهنگی و ترویجی انجام دهد یا اینکه به قوه قهریه متوسل شود وگرنه این طرح دولت اجرایی نمی‌شود.

به گزارش فارس، کشور سالانه حدود ۳ میلیون تن مصرف برنج دارد و مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرده است، امسال ۲٫۵ میلیون تن برنج تولید می‌شود و حدود ۵۰۰ هزار تن هم نیاز به واردات خواهد بود.

سرویس خبری: کشاورزی

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *