اهم اخبار

انرژی هسته‌ای از حلقه‌های زنجیره تامین کالاهای کشاورزی است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: یکی از مهمترین حلقه‌های زنجیره تامین کالاهای ارزشمند حوزه کشاورزی، بخش انرژی هسته‌ای است و باید محصولات ما با افتخار به خارج کشور صادر شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا سید پژمان شیرمردی در جمع اعضای هیات مدیره شرکت سهامی زراعی نیمبلوک شهرستان قاینات افزود: اگر بهترین محصول مانند زعفران را داشته باشیم ولی میکروب یا سم داشته باشد علیرغم ارزشمند بودن زحمات کشاورزان اما نمی‌توانیم به آن افتخار کنیم لذا در حوزه بازار باید محصول ارگانیک و بار میکروبی کم داشته باشیم.

وی با اشاره به صادرات ۹۰ درصد پسته به اروپا گفت: این موفقیت به خاطر آن بوده که از سم استفاده نمی‌شود اما چطور باید بپذیریم که جمهوری اسلامی ایران که تا ۱۰ سال گذشته بزرگترین تولید کننده پسته دنیا بوده امروز، پسته از اروپا برگشت داده می‌شود.

معاون سازمان انرژی اتمی از ورود این سازمان به سالم سازی محصولات مزیت‌دار خراسان جنوبی خبر داد و افزود: محصولات منطقه خراسان جنوبی به ویژه زعفران قاینات به عنوان برند ایران شناخته می‌شوند.

وی بیان کرد: برای محصول زرشک، زعفران و عناب خراسان جنوبی به عنوان پیوست اگر کاری کنیم که محصولات ما با افتخار به خارج صادر شود، یکی از موفقیت‌های بزرگ است که با هم‌افزایی مسئولان انجام‌پذیر خواهد بود چرا که نگاه ما به منطقه ملی است نه منطقه‌ای تا گامی برای نظام و کشور برداریم.

شیرمردی گفت: در دولت جدید نگاه به بخش هسته‌ای بیشتر حل مسئله است و امروز مسئله از نگاه مردم حل مشکلات کشاورزی یا امنیت غذایی از بُعد انسان و دام است.

وی ادامه داد: سلامت غذایی و کاهش آفات محصولات کشاورزی یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان انرژی اتمی است تا مدت زمان انبارداری آنها افزایش یابد و در گام اول به دنبال ارتقای امنیت غذایی هستیم که از مسیر سلامت غذایی گذر می‌کند و بر اقتصاد هر منطقه نیز اثرگذار است.

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: در برخی نگاه‌ها گمان بر این است که انرژی اتمی و هسته‌ای فقط تولید برق یا غنی سازی بوده یا از دیدگاه غربی‌ها به دنبال مسائل نظامی هستیم اما امروز نگاه اصلی به حوزه سلامت است.

وی عنوان کرد: یک بُعد سلامت که انرژی اتمی بر آن تمرکز کرده مربوط به داروها و درمان بیماری‌های مختلف همچون سرطان است لذا امروز با استفاده از داروهای هسته‌ای بیماری‌هایی تشخیص داده می‌شود که با هیچ ابزاری قابل تشخیص نیست.

شیرمردی گفت: برخی عفونت‌های بیمارستانی ناشی از استریل نشدن کالاهای مصرفی است در صورتی که اگر زمان تولید این وسایل از پرتودهی استفاده شود، استریل شده و زمانی که در بدن فرد قرار گیرد مشکلی ایجاد نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات حوزه محیط زیست، ریزگردهاست افزود: در این حوزه نیز ماده‌ای به نام هیدرومالچ تولید شده که ترکیبی از چند پلیمر و گیاه است که وقتی روی خاک قرار می‌گیرد اجازه حرکت خاک را نمی‌دهد و به صورت آزمایشی در اطراف دریاچه ارومیه اجرایی شده، حتی بذری هم در این ماده به کار گرفته که محیط را سبز می‌کند.

معاون سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه انرژی هسته‌ای با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باید برای استفاده مردم کاربردی شود گفت: همین زعفران، زرشک و عناب خراسان جنوبی امروز درگیر آفت است که مشکلاتی در صادرات دارد.

وی افزود: محصول در حوزه فروش هم گرفتار واسطه‌گری و دلالی می‌شود لذا کشاورزان سود چندانی از دسترنج خود ندارند.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با اشاره به اینکه شهرستان قاینات به عنوان قطب کشاورزی شناخته می‌شود گفت: زعفران قاینات از لحاظ کیفی حرف اول را در دنیا می‌زند و بزرگترین باغ زرشک جهان در روستای افین شهرستان زیرکوه است.

سلمان اسحاقی تصریح کرد: هدف ما این است که در زمینه مباحث علمی با استفاده از پرتودهی در محصولات کشاورزی منطقه از لحاظ کمی هم جز برترین‌های دنیا باشیم.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران امروز با همراهی رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان استان برای بازدید از چند طرح کشاورزی به شهرستان قاینات رفت و بدو ورود به مقام شامخ شهدای گمنام جبل النور قاین ادای احترام کرد.

وی در ادامه این سفر دیدار با استاندار خراسان جنوبی را در برنامه دارد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *