اهم اخبار

انعکاس بین‌المللی دستاوردهای پژوهشگران ایرانی در حوزه “غذاهای هوشمند”

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مرجع بین‌المللی «غذاهای هوشمند» در گزارشی به دستاوردهای محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در زمینه توسعه گیاهان هوشمند سازگار با تغییرات اقلیمی در ایران پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری اگروفودنیوز، از روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، مرجع بین‌المللی «غذاهای هوشمند» در گزارش خود ضمن بازنشر مصاحبه ویدئویی دکتر بابک ناخدا، رئیس بخش فیزیولوژی مولکولی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی  که هدایت تحقیقات این حوزه را در این پژوهشگاه برعهده دارد، به نقش محوری گیاهان زراعی فراموش شده مانند ارزن در مقابله با تغییرات اقلیمی، رونق کشاورزی و بهبود معیشت کشاورزان ایرانی پرداخته است. در این گزارش تاکید شده که با کشت این گیاهان جایگزین، فرصت‌های تازه‌ای برای تولید محصولات فرآوری شده سالم ایجاد می‌شود که زمینه‌ساز اشتغال و امنیت غذایی در ایران خواهد بود.

در این گزارش به نقل از دکتر ناخدا تصریح شده که تغییرات آب و هوایی، مدتهاست که تأثیرات قابل توجه خود را بر کشاورزی و معیشت کشاورزان ایران بروز داده و در کنار آن عدم بهره‌برداری اصولی از مراتع و چرای بی رویه دام‌ها به نابودی این عرصه‌ها و فرسایش بیش از حد خاک منجر شده است. راه حل پیشنهادی ایجاد چراگاه‌های دست کاشت و بهبود تولیدات مرتعی با استفاده از گرس‌های علوفه‌ای است که ضمن تامین غذای مورد نیاز دام‌ها به حفظ منابع آب و خاک و حفظ تنوع زیستی در مراتع منجر می‌شود.

مرجع بین‌المللی «غذاهای هوشمند» همچنین به برنامه‌ها و دستاوردهای پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در زمینه کاربرد گونه‌های گیاهی شورزی (halophytic) برای کشاورزی اقتصادی در مناطق تحت تأثیر نمک و خشکسالی، مقابله با بیابان‌زایی، کاهش اثرات نامطلوب تغییرات آب و هوایی در مناطق گرم مانند بروز گرد و غبار و طوفان‌های نمکی اشاره کرده و کشت گیاه سالیکورنیا با استفاده از آبهای کم کیفیت و شور در حوالی دریاچه ارومیه را از اقدامات عملی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در این حوزه معرفی کرده است.

رئیس بخش تحقیقات فیزیولوژی مولکولی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در توضیحات ویدئویی خود آورده است: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در راستای فعالیت‌هایی که در زمینه غذاهای هوشمند (اسمارت فود) داشته با جمع آوری نمونه‌های ارزن‌های دانه‌ریز و معمولی و دم روباهی از مناطق مختلف کشور سعی دارد با معرفی ارقام مناسب زمینه کشت این گیاهان را در کشور فراهم کند. همچنین اقدامات بی‌سابقه‌ای نیز در زمینه تولید انواع ارزن مرواریدی دانه‌ای و علوفه‌ای هیبرید و آزاد گرده‌افشان و همچنین ارزن انگشتی در پژوهشگاه صورت گرفته که امید می‌رود به زودی اولین ارقام جدید هیبرید و آزاد گرده افشان ارزن مرواریدی رها سازی و وارد بازار شوند.

وی تصریح کرد: ارزن مرواریدی بالاترین تحمل به خشکی و گرما را در بین غلات دارد و وقتی گندم و ذرت و برنج قادر به رشد و تولید مناسب در شرایط سخت محیطی نیستند، این گیاه می‌تواند به راحتی در شرایط گرم و خشک رشد کند و به منظور تولید علوفه و یا تولید دانه برای خوراک دام جایگزین دانه ذرت شود.

بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، به گفته رئیس بخش تحقیقات فیزیولوژی مولکولی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در مزرعه تحقیقاتی سورگوم این پژوهشگاه نیز بیش از یکصد ژنوتیپ و لاین پیشرفته انواع مختلف سورگوم شیرین، دانه‌ای و علوفه‌ای آزاد گرده افشان و هیبرید با تنوع ژنتیکی گسترده و با صفات مهم زراعی مانند مقاومت به بیماری سفیدک، مقاومت به مگس سورگوم و متحمل به تنش‌های غیر زنده مانند گرما و خشکی و شوری کشت شده‌اند که می‌تواند منشاء تولید ارقام و ورایته‌های جدید زراعی سورگوم پرمحصول و متحمل به تنش‌های زیستی و غیر زیستی سازگار با شرایط اقلیمی کشور در آینده باشد.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *