اهم اخبار

اولین پارک علم و فناوری بخش کشاورزی افتتاح می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی از افتتاح اولین پارک علم و فناوری بخش کشاورزی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا، اسماعیل قادری فر در همایش نقش تشکل‌های کشاورزی در گام دوم انقلاب که امروز به مناسبت گرامیداشت هفته جهادکشاورزی برگزار شد، با اشاره به جایگاه و نقش اتحادیه‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی گفت: اعتقاد داریم رسوخ نوآوری در کشاورزی، صنعتی سازی کشاورزی و ارتقای بهره وری اتفاق نمی افتد مگر اینکه بخش خصوصی کشاورزی با حمایت و پشتیبانی بخش دولتی فعالیت کنند.

وی با اشاره به اهمیت امنیت غذایی در کشور گفت: اقدامات بسیاری در  زمینه حفظ امنیت غذایی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است و نیز برای اولین بار اولین پارک علم و فناوری بخش کشاورزی افتتاح خواهد شد.

تصمیمات در حوزه زمین و آب کشاورزی باید بر اساس نظر تشکل‌ها باشد

علیرضا نظری نیز در این همایش با بیان اینکه هر وقت از ظرفیت‌های مردمی استفاده کردیم توانستیم کار را با کمترین هزینه و بیشترین بهره‌وری پیش ببریم، گفت: تا قبل از اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها برای ۶ قلم کالا ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده می‌شد. یعنی دولت از طریق منابع ارزی که خودش ایجاد می‌کرد باید این ارز را تامین می کرد.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر دولت باید بیش از ۱۶ میلیارد دلار درآمد ارزی می‌داشت تا بتواند ارز گندم، جو، ذرت، سویا و دارو را تامین کند. اگر این ارز حاصل نمی‌شد ذخایر استراتژیک کشور به مرز تهدید و خطر می رسید.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها قرار بر این شد که تمام کسانی که در بخش خصوصی صادرات انجام می‌دهند و پیمان سپاری ارزی هم دارند ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما بارگذاری کنند و هر کسی که می‌خواهد محصولی برای کشوری خریداری و وارد کند از همان ارز نیمایی استفاده کند. یعنی دولت فروش نفت داشته باشد یا نداشته باشد یا درآمد ارزی حاصل شود یا نشود اهمیتی در این بخش نداشته باشد.

به گفته وی دولت هم از طریق حمایت ریالی از منابع درآمدی داخلی می‌تواند از سفره مردم حمایت کند.

نظری تصریح کرد: در بودجه ۱۴۰۰، ۸ میلیارد دلار برای تامین ارز مورد نیاز این ۶ قلم کالا در نظر گرفته شده بود و تا دوم شهریور که دولت سیزدهم مستقر شد این ارز تمام شد و از شهریور ماه ارزی برای واردات این محصولات وجود نداشت که با دستور ویژه مقام معظم رهبری و با استفاده از اختیارات حکومتی سال گذشته را به پایان رساندیم.

وی عنوان کرد:  اگر ما می‌خواستیم با روش دولتی همچنان ادامه دهیم دیگر به ۸ میلیارد دلار نیاز نداشتیم. ‌ زیرا با افزایش قیمت‌ها و به طور کل هزینه‌ها به بیش از ۱۶ میلیارد دلار برای سال ۱۴۰۱ نیاز بود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها با وجود اینکه تاکید کردیم برای اجرای صحیح برنامه حتما نظر تشکل‌ها گرفته شود ولی عده‌ای به آن توجه نکردند، گفت: هر تصمیمی که در وزارتخانه‌ها از جمله جهاد کشاورزی و نیرو در حوزه تامین آب در صحن و کمیسیون های مجلس اتخاذ شود اگر بدون جلب نظر تشکل‌های بخش مربوطه باشد قطعاً تصمیم ناقصی خواهد بود و باید برای اصلاح آن تصمیم جدیدی گرفت.

نظری در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: تشکل‌های کشاورزی هم می‌توانند در تولید، کشت قراردادی، تحقیقات، آموزش و ترویج، پیاده سازی کشاورزی مدرن و به روز، قیمت‌گذاری، صادرات و فروش محصولات نقش‌آفرین باشند.   دولت قطعاً نمی‌تواند در همه امور تصدی‌گری را بر عهده داشته و باید بیشتر  نقش سیاست گذاری، نظارتی و حمایتی داشته باشد.

وی در پایان گفت: تولیدکنندگان در بخش کشاورزی بی پناهند و این تشکل‌ها هستند که می‌توانند هم از حقوق تولید کننده دفاع کنند و هم حلقه واسطی بین دولت و آنها باشند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *