اهم اخبار

ایجاد ۱۶ هزار و ۷۶۰ هکتار گلخانه جدید

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی : در برنامه ششم توسعه ۱۶ هزار و ۷۶۰ هکتار گلخانه جدید در کشور احداث می‌شود.
محمدعلی طهماسبی افزود: یکی از سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی در چارچوب اقتصاد مقاومتی توسعه گلخانه هاست که در صرفه‌جویی مصرف آب در بخش کشاورزی بسیار موثر است.
وی گفت: احداث و گسترش گلخانه‌ها باعث ایجاد بهره‌وری بیشتر در تولید محصولات کشاورزی، کسب درآمد بیشتر برای بهره‌برداران و ایجاد اشتغال پایدار برای فارغ التحصیلان بخش کشاورزی و جوانان می‌شود.
طهماسبی افزود: هر هکتار گلخانه برای ۱۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند که بهترین راهکار برای رفع بیکاری در کشور است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار گلخانه در سطح کشور داریم که کافی نبوده و باید به سرعت توسعه یابد.
وی اضافه کرد: توسعه گلخانه باعث افزایش تولید محصولات کشاورزی و رونق تولید شده و می‌تواند صادرات را نیز رونق بخشد.
طهماسبی گفت: برنامه‌ریزی ما در افق برنامه ۱۰ ساله ۴۸ هزار و ۳۰۰ هکتار گلخانه تدوین شده است.
طهماسبی در ادامه با اشاره به اینکه توسعه روشهای نوین آبیاری با یارانه ۸۵ درصدی در کشور در حال اجراست، افزود: توسعه روشهای نوین آبیاری یک برنامه ملی در راستای بهره‌وری مصرف آب است.
وی تصریح کرد: استفاده از آب سبز یکی دیگراز برنامه‌های ملی بوده که در استانهای آذربایجان، کردستان، کرمانشاه و ایلام در راستای استفاده از آب باران مورد توجه بوده تا در مناطقی که ۴۰۰ میلیمتر بارندگی دارند از آب باران برای کشت محصولات زراعی و باغبانی استفاده گردد.
وی اضافه کرد: طرح احداث باغ در اراضی شیبدار نیز در ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور در مجلس مصوب شده که در برنامه ششم توسعه در دستور کار بوده که این طرح باعث جلوگیری از جاری شدن سیلاب در طول سال، ایجاد سطح سبز برای جلوگیری از ریزگرد‌ها و ایجاد شغل و تولید می‌شود.
محمدعلی طهماسبی افزود: برای اجرای طرح‌ها و آبیاری تحت فشار وزارت جهاد کشاورزی ۸۵ درصد دولت یارانه می‌دهد برای این که آب کالای ارزشمندی است.
طهماسبی همچنین گفت: ۲ هزار هکتار گلخانه سنتی و چوبی در کشور فعال هستند که از سوی دولت تسهیلات و کمک به آنان ارائه می‌شود تا از حالت سنتی خارج شوند.
طهماسبی گفت: باغ‌های دیم در ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی شیب دار کشور با مشارکت جوامع محلی احداث می‌شود که از برنامه‌های بخش کشاورزی است.
۱۱ هزار و ۲۰۰ هکتار گلخانه در کشور وجود دارد که این رقم بسیار کم است. کشوری که خشک بوده و با کم آبی مواجه است باید به دنبال توسعه این نوع کشت باشد و دولت نیز در این زمینه با ارائه تسهیلات به کشاورزان کمک می‌کند.
از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار باغی حدود ۹۰۰ هزار هکتار آن سنتی است.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *