اهم اخبار

برنامه‌ای برای استفاده از تسهیلات توسعه زیرساخت های صادراتی ارائه نمی‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: علیرغم اینکه هر ساله تسهیلاتی توسط سازمان برای توسعه زیرساخت‌های صادراتی پیش بینی می شود اما به دلیل عدم اهتمام دستگاه های تخصصی برنامه ای برای استفاده از این تسهیلات ارائه نشده است.

فرزاد پیلین در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در باره تسهیلات مالی در نظر گرفته شده  برای تجهیز زیرساخت های صادراتی توسط سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در خصوص توسعه صادرات به کشور عراق و کسب سهم مناسبی از بازار این کشور متناسب با ظرفیتهای صادراتی کشور از یک سو و نیازهای عراق از سوی دیگر، مشکلات و موانع متعددی وجود دارد. 

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: یکی از این مشکلات عدم وجود زیرساخت‌های مناسب و یا ناهماهنگی میان دستگاه‌های دست اندرکار ارائه خدمات به صادرکنندگان در اکثر گذرگاهها و بازارچه های مرزی است.

وی افزود: متاسفانه با وجود اینکه این تسهیلات هر سال توسط سازمان توسعه تجارت ایران  پیش بینی می‌شود؛ اما به نظر می‌رسد به دلیل عدم اهتمام، اراده و برنامه دستگاه‌های تخصصی مسئول در حوزه زیرساخت‌های تجاری در گذرگاه‌ها و بازارچه‌های مرزی با عراق در زمینه تکمیل این زیرساخت‌ها، نه تنها خود نسبت به رفع مشکلات و تکمیل زیرساخت‌های مربوط به حوزه خود مطابق ظرفیت های صادراتی کشور و انتظارات صادرکنندگان عمل نکرده اند، بلکه تاکنون برنامه های جدی و موًثری برای استفاده از این تسهیلات در جهت رفع نواقص و تکمیل زیرساخت‌های مذکور نیز ارائه نکرده اند.

پیلتن بیان داشت: همچنین در این زمینه کارگروه توسعه صادرات استانهای همجوار با عراق را نیز باید مورد اشاره قرار داد. این کارگروه‌ها نیز تاکنون در این زمینه نتوانسته اند برنامه اجرایی مناسبی برای استفاده از این تسهیلات بویژه  شناسایی و معرفی بخش های خصوصی علاقمند به سرمایه گذاری در زمینه تجهیز و تکمیل امکانات و رفع مشکلات گذرگاه‌ها و بازارچه های مرزی استانهای خود با عراق و همچنین ایجاد و تقویت پایانه های صادراتی این استانها و استفاده از این تسهیلات ارائه و یا به مرحله اجراء برسانند.

وی افزود: البته عدم مدیریت واحد و یکپارچه گذرگاهها و بازارچه های مرزی که مطابق قانون به ترتیب به عهده گمرگ و وزارت کشور است و عدم هماهنگی دیگر دستگاههای ملی و محلی با این دو نهاد در این خصوص، مزید بر علت شده است و زمینه ساز بسیاری از مشکلات و نواقص در این معابر و بازارچه های مرزی شده است.

به گزارش فارس، پیش از این بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی سال ۹۹ از سوی معاون اول رئیس جمهور و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد. این بسته در ۱۴ ماده و ۱۱ تبصره تنظیم و جهت اجرا از تاریخ اول فروردین ۹۹ ابلاغ شده است، ضمن اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر این اساس موظف شده تا کلیه دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های اجرایی موضوع بسته مذبور را به ذی نفعان و دستگاه‌های اجرایی ذی ربط ابلاغ کرده و ضمن نظارت بر اجرای موثر مفاد آن گزارش عملکرد ماهانه را به دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی ارسال کند.

مشوق‌های صادراتی در این بسته ارزشی معادل ۶ هزار میلیارد ریال ارزش دارد.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *