اهم اخبار

برنامه افزایش تولید برنج اعلام شد / خودکفایی ۶۵ درصدی تولید برنج حفظ می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

افزایش تولید برنج یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است که به گفته مدیرکل غلات و محصولات اساسی این وزارتخانه، علی‌رغم کاهش سطح زیر کشت و افزایش جمعیت و مصرف برنج، میزان تولید این محصول استراتژیک در افق برنامه ششم توسعه و چشم انداز ۱۴۰۴ افزایش می‌یابد و ضریب خودکفایی حدود ۶۵ درصدی حفظ می‌شود.

کاوه خاکسار در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در طول برنامه ششم توسعه و رسیدن به افق چشم انداز ۱۴۰۴ در صددیم تا عملکرد برنج را در واحد سطح افزایش دهیم و علیرغم اینکه نمی‌خواهیم برنجی در استان‌های غیر شمالی کشت شود مسلما سطح زیر کشت این محصول کاهش می‌یابد، اما با توجه به افزایش تولید برنج، ضریب خودکفایی آن در حدود ۶۵ درصد کنونی حفظ خواهد شد.

وی با بیان اینکه میزان مصرف برنج حدود سه میلیون تن و میزان تولید آن حدود دو میلیون است، افزود: تا سال ۱۴۰۴ میزان جمعیت سالانه حدود یک میلیون نفر و میزان مصرف نیز به همین نسبت افزایش می‌یابد اما با برنامه جامع وزارت جهاد کشاورزی در راستای افزایش تولید و عملکرد برنج در واحد سطح ضریب خودکفایی این محصول حفظ می‌شود.

مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف آب، مدیریت مزارع، کاهش و بهینه‌سازی مصرف سموم از طریق روش‌های بیولوژیک و معرفی ارقام جدید و هیبرید که می‌تواند عملکرد محصول را نیز افزایش دهد.

خاکسار اعلام کرد: اصلاح شالیزارها و کارخانه‌های شالی‌کوبی در راستای کاهش ضایعات برنج یکی دیگر از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در راستای افزایش تولید این محصول استراتژیک است.

انتهای پیام

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *