اهم اخبار

بزرگترین پروژه پرورش ماهی در قفس دچار وقفه سه ساله شده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

 مجری بزرگترین طرح پرورش ماهی در قفس گفت: تکمیل بزرگترین طرح پرورش ماهی در قفس به دلیل عدم پرداخت به موقع تسهیلات مصوب صندوق توسعه ملی با وقفه سه ساله مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ‘محمد وطن دوست’ روز یکشنبه در نشست تحلیل و بررسی صنعت آبزیان و اقتصاد آن افزود: علیرغم حمایت های ویژه و پیگیری های وزیر جهاد کشاورزی پرداخت تسهیلات جهت تکمیل و بهره برداری از بزرگترین پروژه پرورش ماهی در قفس در سد رئیس علی دلواری واقع در بوشهر متوقف شده و میلیاردها ریال از منابع سرمایه گذاری شده در این طرح بلاتکلیف مانده است.
عضو اتحادیه صادرکنندگان آبزیان با بیان این که هر روز تاخیر در تکمیل این پروژه خسارات سنگینی را به تولید وارد می کند، اظهارداشت: این طرح با مشارکت بخش خصوصی و دولت در حال انجام است و وقفه ان تاثیر بسزایی در صنعت ابزیان دارد.
وی تصریح کرد: در بررسی های اولیه اجرای این طرح با ایجاد ظرفیت ۳۰ هزارتنی پیش بینی شده بود که مورد موافقت و حمایت دولت قرار نگرفت بنابراین مقرر شد این طرح با ظرفیت ۱۲ هزارتن تولید ماهی احداث و بهره برداری شود.
مدیرعامل گروه صنعتی بوشهر ادامه داد: مبنای اصلی اجرای این طرح برپایه صادرات بوده و با توجه به تاکید برنامه های کلی کشور بر توسعه صادرات غیرنفتی تکمیل و اجرای آن می تواند نقش موثری در تحقق این هدف ایفا کند.
به گفته وطن دوست، در این طرح گونه های ارزشمند ماهیان سی باس آسیایی و ماهی خاویاری (ازون برون) تولید می شود که بازار هدف آن استرالیا است.
وی با بیان این که این طرح به عنوان سومین طرح بزرگ جهان و بزرگترین در خاورمیانه مطرح است و سه قسمت تکثیر، پرورش و عمل آوری را در بر می گیرد گفت: با توجه به اهداف و سیاست های کلان کشور در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور و به ویژه استان بوشهر باشد.
وی افزود: اجرای بزرگترین طرح پرورش ماهی در قفس به مبلغی بیش از ۱۰۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز دارد که از این میزان ۳۰ درصد سهم سرمایه گذار (بخش خصوصی) و ۷۰درصد سهم دولت و بانک عامل بوده است.
به گفته وی، در اوایل سال ۹۴ سهم دولت توسط صندوق توسعه ملی تامین و به حساب بانک عامل (کشاورزی) واریز شد که تاکنون تنها مبلغ ۲۰ میلیارد تومان یعنی کمتر از یک سوم ان پرداخت شده است.
وی اظهارداشت: این در حالیست که صندوق توسعه ملی برای اجرای این پروژه بزرگ نزدیک سه سال پیش این اعتبار را به طور کامل به حساب بانک کشاورزی واریز کرده است.
وطن دوست گفت: بانک کشاورزی از بین سه بخش تکثیر؛ پرورش و عمل اوری اجرای عملیات پرورش را کلید زد تا زیرساختهای ان فراهم شود، و در این مسیر به رغم هزینه شدن کامل سهم آورده سرمایه گذار، بانک عامل هیچ اقدامی برای تزریق مانده تسهیلات مصوب به عمل نیاورده است.
وی ادامه داد: در واقع ناهماهنگی بانک عامل و برخی دیگر از دستگاهها موجب شده تا این طرح با وقفه مواجه شود و از سوی دیگر آورده سرمایه گذار نیز بلاتکلیف بماند.
وی با بیان این که علاوه بر این از محل تغییرات نرخ ارز نیز زیان سنگینی برای سرمایه گذار ایجاد شده است، افزود: اگر تسهیلات مصوب تاکنون پرداخت شده بود، چندین مرحله تولید و برداشت از این طرح محقق می شد و بخش عمده ای از این تسهیلات نیز به موقع بازپرداخت می شد.
مجری بزرگترین طرح پرورش ماهی در قفس یاداورشد: در زمان آغاز این طرح کشور ترکیه هیچ جایگاهی در زمینه پرورش ماهی در قفس نداشت، اما اکنون با تولید سالانه نزدیک ۵۰۰ هزارتن انواع ماهی در قالب طرح های مشابه توانسته است بخش قابل توجهی از بازارهای جهانی را در اختیار خود بگیرد.
وی مرزهای ساحلی بوشهر را گسترده دانست و گفت: این مرز ساحلی برای توریست و فعالیت های کشاورزی مناسب نیست اما شرایط مطلوبی برای توسعه صنعت آبزیان دارد که کشور باید از این فرصت استفاده کند.
به گفته وی، درحالی که صادرات هر کیلوگرم آبزیان بیش از چهار برابر صادرات نفت برای کشور ارزآوری به همراه دارد.
وی با اشاره به این که تمامی دستگاه های و تجهیزات این طرح قرار است از نروژ تهیه شود افزود: طبق قرار داد با نروژ، در این پروژه ۱۲ قفس مدرن با جدیدترین تکنولوژی های پرورش ماهی در قفس تهیه خواهد شد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *