اهم اخبار

بهای جدید شیرخام، تولیدکنندگان را راضی نکرد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

تهران- ایرنا- پس از دو ماه کش و قوس تولیدکنندگان شیر خام و دولت بر سر تعیین نرخ خرید این محصول، سرانجام رشد ۹ درصدی آن به تصویب رسید، گرچه این عدد تولیدکنندگان را راضی نکرد اما بهای فرآورده های لبنی را تا ۱۵ درصد افزایش داد.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، تولیدکنندگان شیرخام خواهان افزایش ۱۸ درصدی بهای این محصول بودند تا با توجه به تثبیت چهار ساله بهای آن در کنار افزایش هزینه های تمام شده، بتوانند واحدهای خود را همچنان در مدار تولید نگه دارند.
کارگروه تنظیم بازار در جلسه دوم مرداد ماه جاری، بهای شیرخام کیفی با مشخصات ۳٫۲ درصد چربی و بارمیکروبی زیر ۱۰۰ هزار تحویل درب کارخانه را با ۹ درصد افزایش ۱۵۷۰ تومان تعیین کرد و به ازای هر یک دهم درصد کاهش یا افزایش چربی، ۱۵۰ ریال به قیمت خرید اضافه یا کم می شود.
طبق این مصوبه، قیمت محصولات لبنی در استان ها براساس میانگین قیمت خرید شیرخام توسط واحدهای تولیدی و مطابق تصمیم کارگروه تنظیم بازار استان در سقف قیمت های ابلاغی تعیین خواهد شد.
پیرو این تصمیم، در ابلاغیه سوم مردادماه انجمن صنایع فراورده های لبنی قیمت شیرکم چرب (۱٫۵درصد) ۲۹۵۰ تومان، شیر نیم چرب (۲ درصد) ۳۵۰۰ تومان، شیر پرچرب (۳ درصد) ۳۲۵۰ تومان، شیرکامل (۳٫۵ درصد) ۳۳۰۰ تومان، شیر ۹۰۰ گرمی نایلونی (۱٫۵ درصد) ۲۲۰۰ تومان، شیر استریل تتراپک (۱٫۵ درصد) ۳۵۰۰ تومان، شیر استریل تتراپک (۳ درصد) ۳۷۰۰ تومان تعیین شده است.
همچنین بهای جدید ماست دبه ای ۲٫۵ کیلوگرم کم چرب ۹۵۰۰ تومان، ماست دبه ای ۲٫۵ کیلوگرم پرچرب ۱۰ هزارتومان، ماست ۹۰۰ گرمی (۱٫۵ درصد) ۳۸۰۰ تومان، ماست ۹۰۰ گرمی پرچرب ۴ هزار تومان، شیر UF 400 گرمی ۵۷۰۰ تومان، پنیر تتراپک ۲۱۰ گرمی ۳۴۰۰ تومان و پنیر تتراپک ۵۲۰ گرمی ۸ هزار تومان تعیین شد.
براساس این مصوبه، قیمت فرآورده های لبنی بین ۲۵۰ تا ۱۲۰۰ تومان افزایش یافته است.
آخرین نرخ گذاری قیمت شیرخام به سال ۱۳۹۳ باز می گشت که بهای هر کیلوگرم شیرخام ۱۴۴۰ تومان تعیین شد و باید متناسب با آن نرخ فرآورده های لبنی ۲۶ درصد افزایش می یافت اما برای کنترل قیمت ها، ستاد تنظیم بازار فقط با افزایش ۱۵ درصدی نرخ فرآورده های لبنی در آن زمان موافقت کرد و به همین دلیل کارخانجات لبنی در سه سال گذشته قیمت شیرخام را پایین تر از نرخ مصوب می خریدند.

** نرخ مصوب، مطلوب دامداران نیست
صنعت دامپروری طی چهار سال گذشته با وجود افزایش سالانه نرخ تورم و هزینه های تمام شده تولید از جمله نهاده ها، دستمزد کارگری و هزینه های انرژی و نهاده های دامی، شاهد تثبیت نرخ مصوب شیرخام با هدف کنترل قیمت ها بود اما در همین مدت، صنایع لبنی به تدریج بهای محصولات خود را افزایش داد.
به گفته دامداران صنعتی، کارخانجات لبنی در ایم دت هر کیلوگرم شیرخام را بین ۱۲۵۰ تا ۱۳۶۵ تومان خریداری می کردند.
در این پیوند «سیداحمد مقدسی» رئیس انجمن صنفی گاوداران روز شنبه در گفت و گو اختصاصی با ایرنا درباره افزایش قیمت خرید شیرخام اظهار داشت: قیمت کارشناسی وزارت جهادکشاورزی برای خرید شیرخام ۱۷۵۰ تومان تعیین شده بود تا پس از سالها ضرر و زیان دامداران پایان یابد و علاوه بر تامین هزینه های تمام شده تولید، بتوانند یک حاشیه سود مناسب داشته باشند.
وی اظهار داشت: تصویب قیمت ۱۵۷۰ تومانی بابت هرکیلوگرم شیرخام، نه تنها حاشیه سودی برای دامداران ندارد بلکه هزینه های تمام شده تولید را نیز تامین نمی کند.
به گفته مقدسی، قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیرخام درب دامداری بدون سود ۱۵۹۵ تومان است که با محاسبه ۴۰ تومان هزینه حمل و نقل حدود ۱۶۳۵ تومان تمام می شود.
وی با بیان اینکه در مصوبه جدید دولت حاشیه سودی برای دامداران در نظر گرفته نشده است، افزود: با این قیمت، دامداران هر کیلوگرم شیرخام را ۱۸۰ تومان زیر قیمت واقعی می فروشند که زیان این صنعت را در پی دارد.
به گفته وی، این ابلاغیه در شرایطی از سوی محمد شریعتمداری به انجمن صنایع لبنی ایران ابلاغ شده که برخلاف قیمت کارشناسی وزارت جهادکشاورزی و درخواست دامداران بوده است.

** افزایش نرخ فرآورده های لبنی منطقی است

«علی احسان ظفری» رئیس هیات مدیره اتحادیه لبنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این باره که چرا باید قیمت شیرخام ۹ درصد ولی فرآورده های لبنی بیش از ۱۳ درصد افزایش یابد، گفت: حدود ۶۵ درصد مواد اولیه کارخانجات لبنی را شیرخام تشکیل می دهد اما صنایع لبنی هزینه های دیگری چون هزینه های سربار، پاکت، بسته بندی و حمل و نقل نیز دارند که بر این اساس افزایش بهای فرآورده های لبنیاتی بیشتر از شیرخام منطقی است.

وی تصریح کرد: در زمانی که قیمت مصوب شیرخام ۱۴۴۰ تومان بود، این محصول به بهای ۱۲۵۰ تومان توسط کارخانجات خریداری می شد و بر اساس همین نرخ، قیمت فرآورده های لبنی تعیین می شد.
ظفری تاکید کرد: طی ماه های اخیر برخی کارخانجات، شیرخام را از واحدهای دامداری بزرگ با قیمت های بین ۱۷۴۰ تومان خریداری می کردند و در واقع خرید و فروش شیرخام چندان طبق مصوبه سال ۱۳۹۳ نبوده است.
وی با بیان اینکه صنعت لبنیات نیز با هزینه های سربار مواجه است، اظهارداشت: مصوبه جدید کارگروه تنظیم بازار برای صنعت لبنیات لازم الاجراست.
امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *