اهم اخبار

بورس پسته در خراسان رضوی راه‌اندازی شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بورس پسته با هدف حمایت از کشاورزان در این استان راه‌اندازی شد.

حمید جنتی افزود: زیره، پسته و کشمش سه محصولی هستند که در آستانه ورود به بورس قرار گرفته بودند که از این میان چندی پیش کشمش وارد بورس شد و در هفته جاری نیز محصول ارزشمند پسته با آماده‌سازی انبارهای استاندارد، وارد معاملات بورس کالای کشاورزی شد.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی یکی از قطب‌های تولید پسته در کشور است ادامه داد: بورس پسته با همکاری بورس کالای ایران در این استان ایجاد شده و مدیران بورس کالای ایران در جلسات متعدد به آموزش کشاورزان، مدیران، کارشناسان بخش کشاورزی و تجار استان پرداخته و اقدام به شناسایی انبارهای استاندارد کرده اند.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با راه‌اندازی بورس پسته، پسته‌کاران می‌توانند از طریق بورس محصول خود را به بازار عرضه کنند و دغدغه آنها برای فروش محصولات برطرف شود.

وی با بیان اینکه ۲ محصول عمده خشکبار خراسان رضوی پسته و کشمش است افزود: تولید پسته کشور در مجموع  ۳۰۰ هزار تن است که ۶۵ هزار تن معادل ۲۱ درصد آن در این استان تولید می‌شود.

جنتی ادامه داد: صادرات پسته از کشور پارسال ۱۳۰ هزار تن بود که ۶ هزار و ۵۰۰  تن از این میزان و معادل پنج درصد سهم خراسان رضوی است.

وی علت میزان اندک صادرات پسته از این استان را انتقال این محصول به استان‌های دیگر و صادرات آن از استان‌هایی نظیر کرمان دانست.

وی گفت: ارزش صادرات پسته کشور پارسال ۱.۲ میلیارد دلار و ارزش صادرات پسته استان ۶۰ میلیون دلار ثبت شده است.

جنتی با بیان اینکه سال گذشته به دلیل سرمازدگی بهاره و قرار داشتن در سال ناباروری پسته، محصول برداشتی از این استان کاهش چشمگیر داشت افزود: امسال سال باروری پسته است و شاهد بارندگی خوب و شیوع کمتر آفات پسته بودیم ضمن اینکه سرمازدگی بهاره شامل درختان پسته این استان نشد و به همین دلیل امسال برداشت پسته در استان مطلوب بود.

پارسال ۴۱ هزار و ۶۰۰ تن پسته از باغات خراسان رضوی تولید شد که این میزان امسال به ۷۰ هزار تن از ۹۰ هزار هکتار باغات این استان رسید.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *