اهم اخبار

بیژن مهاجرین بنیانگذار صنایع غذایی بیژن درگذشت+پیام تسلیت بنیانگذار انجمن صنایع غذایی ایران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

بنیانگذار انجمن علوم و صنایع غذایی ایران در پیامی در گذشت بیژن مهاجرین را تسلیت گفت.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، بیژن مهاجرین، بنیان­گذار تولید سس مایونز در ایران، راه ­اندازی کارخانه دیاموند، اولین تولیدکننده سس کچاپ و سس ماکارونی، پنیر پیتزا، اولین عرضه­ کننده خیارشور و رب گوجه ­فرنگی درظروف شیشه ای است.

بیژن مهاجرین متولد ۱۳۱۵ و اهل تهران است. برای تحصیلات عالی به آمریکا رفت و پس از دریافت لیسانس ریاضی را هم به پایان رساند. برادرانش همه تحصیل­کرده­ های خارج و همانجا مشغول فعالیت­ در زمینه مواد غذایی بودند. وی نیز همواره یک فکر داشت؛ اینکه پس از بازگشت به کشور، فعالیت در زمینه غذا را پی ­بگیرد.

با اطلاعاتی که در زمینه سس سفید هنگام تحصیل یافته بود، قصد تولید این چاشنی را در کشور به مرحله اجرا گذاشت. کار در ابتدا با یک همزن و یک کارتن روغن در زیرزمین منزل شروع شد و برای نخستین مرتبه در ایران سس مایونز به بازار آمد (سال ۱۳۳۸). پس از مدتی به یک کارگاه کوچک ۳۰ متری در منطقه یوسف ­آباد تهران انتقال یافت. شیشه را دانه­ ای ۴ ریال و درش را هم ۲ ریال می­خرید. آن روزها وقتی یکی از رستوران ­های معروف تهران ۲ کارتن مایونز سفارش می‌­داد شادی مدت­ ها در جمع همکاران موج می­‌زد.

سال ۵۲ که شرکت مهرام کار خود را آغاز کرد برای کسب سهم بازار، دست به تبلیغات زد و مردم با مایونز آشنا شدند، همین موضوع سبب افزایش فروش سس دیاموند گردید. این روند افزایش و توجه عموم به مایونز حدود شش سال تداوم داشت.

سال ۵۸ که روغن برای واحدهای صنعتی کشور سهمیه­بندی شد. کار تولید سس به مشکل برخورد. هیچ کس به یاری آنها نیامد. برادران مهاجرین با اتکا به دانش و توانایی مالی و عشقشان به کار ایستادند تا هنوز.

وی در سفرهایش به آمریکا تازه ­ترین مقاله­ های منتشره و آخرین کتاب­ های چاپ شده در زمینه صنعت غذا را با خود به تهران می‌­آورد تا همیشه از اخبار روز این صنعت آگاه باشد. معتقد بود: (باید همواره کیفیت را حفظ کرد. کسب پول و سود مالی در مرحله­ های بعدی و از نتایج چندم کار می‌­تواند باشد. چند برادر هستیم که همه تحصیلکرده خارج و در این زمینه دارای دانش لازم هستیم. همواره سعی کردیم بهترین و اولین باشیم.)

سس کچاپ در ایران توسط این شرکت در سال ۱۳۴۹ به دست مردم رسید و یک سال بعد سس اسپاگتی را تولید کرد سپس پنیر پیتزا زدیم. نخستین شرکتی بود که از ظرف شیشه­ ای به جای قوطی فلزی برای عرضه خیارشور سال ۱۳۵۶ استفاده کرد. اگرچه در ابتدا با مخالفت شدید وزارت بهداری و موسسه استاندارد مواجه بود، برای نخستین مرتبه رب گوجه فرنگی را سال ۱۳۵۸ در ظرف شیشه­ ای به بازار روانه شد.

دکتر سیدمحمد حسینی، بنیانگذار انجمن علوم و صنایع غذایی ایران در پیامی درگذشت بیژن مهاجرین، بنیانگذار صنایع غذایی بیژن را تسلیت گفت:

متن پیام به این شرح است:

خانواده محترم مهاجرین در گذشت جناب آقای مهاجرین که‌ یکی از فعالین بسیار دانشمند صنعت غذا بودند و سال‌های متمادی برای ارتقای این صنعت زحمت کشیدند و دوست و راهنمای خوبی برای من بودند را از صمیم قلب تسلیت عرض می‌نمایم.

برای بازماندگان صبر و برای ایشان آرامش روح و آمرزش از در گاه خداوند متعال تقاضا دارم.

سید محمد حسینی

انجمن علوم و صنایع غذایی ایران

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *