اهم اخبار

تحقق ۹۴ درصدی برنامه وزارت جهاد کشاورزی در تولید بذر گواهی شده گندم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
[heading]94 درصد برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای تولید بذر گواهی شده گندم در سال زراعی ۹۴-۹۳ محقق شد.[/heading]

به گزارش خبرگزاری موج، این مطلب را سعید اسروش، مسوول کنترل و گواهی بذر غلات موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، گفت: سال زراعی ۹۴-۹۳ برای تولید بذر گواهی شده گندم، موفقیت آمیز بود به طوری که از برنامه تولید ۴۷۸ هزار تن بذر گواهی شده گندم، بالغ بر ۴۵۱ هزار تن تولید داشتیم.

وی افزود: تولید بذر گواهی شده گندم در مقایسه با سال ما قبل آن ۱۷ درصد رشد نشان می‌دهد و این در حالی است که این بخش از نظر اعتبارات، وضعیت، چندان مطلوبی نداشته است.

اسروش ادامه داد: بذر گواهی شده گندم در سه طبقه پرورشی ۳، طبقه مادری وطبقه گواهی شده در ارقام آبی و دیم تولید شده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۸۵ شرکت خصوصی و ۲۷ شعبه شرکت خدمات حمایتی در استان‌های کشور، تولید بذر گواهی شده گندم را به عهده دارند و بذر تولید شده را به بازار عرضه می‌کنند.

مسوول کنترل و گواهی بذر غلات موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال تصریح کرد: از مجموع ۴۵۱ هزار تن بذر گواهی شده گندم، ۳۰۷ هزار تن بذر گندم آبی و ۱۴۴ هزار تن بذر گندم دیم بوده است.

وی بیشترین میزان تولید بذر گواهی شده گندم را متعلق به استان خوزستان با ۷۵ هزار تن، فارس ۴۰ هزار تن، گلستان نزدیک به ۴۰ هزار تن و اردبیل نزدیک به ۳۰ هزار تن عنوان کرد.

اسروش خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ درصد بذر مورد نیاز در کشت گندم آبی، بذر رسمی یا گواهی شده است و در کشت گندم دیم نیز نزدیک به ۲۰ درصد بذر، گواهی شده است.

وی در مورد میزان کشت بذر گواهی شده در هر هکتار گفت: توصیه بخش تحقیقات این است که در هر هکتار ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم بذر گواهی شده گندم آبی و ۱۲۰ تا ۱۶۰ کیلوگرم در هر هکتار، بذر گواهی شده گندم دیم کشت شود.

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *