اهم اخبار

تخمه‌سنقری روانه بازارهای خارجی می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سنقروکلیایی برآورد کرد، امسال بیش از ۶۵۰۰ تن تخمه سنقری در این شهرستان تولید شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ عبدالله خسروی با بیان اینکه امسال ۲۸۰۰ هکتار آفتابگردان آجیلی در شهرستان سنقروکلیایی کشت شده، گفت: متوسط عملکرد آفتابگردان آجیلی ۲٫۳ تن در هکتار است.

خسروی پیش‌بینی کرد، امسال ۶۵۰۰ تن تخمه سنقری در شهرستان سنقروکلیایی تولید شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سنقروکلیایی با اشاره به کیفیت بالای آفتابگردان آجیلی تولیدی در این شهرستان، اضافه کرد: عمده رقم آفتابگردان کشت شده در این شهرستان سفید ابلق پوست نازک است که به خاطر شرایط آب و هوایی خاص شهرستان از طعم و مزه منحصر به فردی برخوردار است.

خسروی گفت: آفتابگردان تولیدی در این شهرستان معروف به تخمه سنقری طرفداران زیادی در داخل و خارج از کشور داشته، لذا محصول تولیدی شهرستان روانه بازار استانهای مختلف و حتی خارج از کشور می‌شود.

خسروی در ادامه اشاره ای هم به راه اندازی واحد فرآوری هزار تنی در شهرستان در هفته دولت امسال داشت و گفت: تا پیش از این عمده آفتابگردان آجیلی تولیدی در شهرستان سنقروکلیایی به صورت سنتی فرآوری می شد، اما از امسال هزار تن از محصول تولیدی در شهرستان در این واحد فرآوری می شود که البته این واحد ظرفیت توسعه تا سه هزار  تن را هم دارد.

خسروی ادامه داد: در سنوات گذشته بخش هایی از تخمه سنقری تولیدی در شهرستان سنقروکلیایی از طریق استانهایی مثل اصفهان، شیراز و تهران راهی بازارهای جهانی می شد که امیدواریم با راه اندازی واحد فرآوری تخمه سنقری در شهرستان از این پس صادرات محصول از این شهرستان به کشور عراق را هم داشته و از این طریق هم تخمه سنقری را روانه بازارهای جهانی کنیم.

خسروی گفت: برداشت تخمه سنقری در شهرستان کم کم در حال شروع شدن است و در اوایل مهر ماه به اوج برداشت می رسد و تا پایان مهر ادامه پیدا خواهد کرد.

سرویس خبری: استان ها

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *