اهم اخبار

تدوین برنامه عملیاتی توسعه زنجیره صنایع غذایی و آشامیدنی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از تصویب پیش‌نویس برنامه عملیاتی توسعه زنجیره صنایع غذایی و آشامیدنی با حضور تشکل‌های تخصصی و دستگاه‌های اجرایی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، از وزارت صنعت، معدن و تجارت، مهدی صادقی نیارکی در جریان نشست نهایی‌سازی پیش‌نویس برنامه عملیاتی توسعه زنجیره صنایع غذایی و آشامیدنی با حضور علی آقامحمدی رییس گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب، افزود: برنامه عملیاتی زنجیره صنعتی پوشاک و کفش و همچنین سند راهبردی زنجیره ارزش صنعتی طلا، جواهر و گوهرسنگ‌ها به تایید وزیر صنعت رسید تا اقدامات در این حوزه هم افزا شود.

وی، اجرای برنامه‌های عملیاتی در محصولات منتخب صنعتی را در راستای توسعه صادرات غیرنفتی و تحقق توسعه صنعتی عنوان‌کرد و گفت: پیش‌نویس برنامه توسعه زنجیره صنایع غذایی و آشامیدنی در چهار محور (چهار محور راهبردها و چهار محور اهداف کیفی) تا افق ۱۴۰۴ تنظیم شده است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت با اشاره به راهبردهای این برنامه عملیاتی، بیان‌داشت:‌ تشکیل کنسرسیوم تولید و صادرات محصولات غذایی و آشامیدنی و توسعه تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی، ساماندهی و توانمندسازی بنگاه‌های کوچک و متوسط فعال و نیمه‌فعال، برندسازی، توسعه و تقویت برند حلال و تکمیل و توسعه حلقه‌های ارزش افزا در صنایع غذایی و آشامیدنی چهار راهبرد مهم این برنامه عملیاتی‌را تشکیل می‌دهند.

صادقی‌نیارکی در ادامه به اهداف کیفی این برنامه عملیاتی و سند راهبردی اشاره کرد و گفت: مدیریت زنجیره غذایی و تامین نیازهای کشور در بخش فرآوری و تولید محصولات غذایی سالم و مغذی و ارتقای بهره‌وری و افزایش توان رقابت پذیری واحدهای صنایع غذایی و آشامیدنی به منظور توسعه صادرات، از اهداف کیفی این سند راهبردی است.

وی اضافه‌کرد: توسعه صادرات محصولات صنایع غذایی و آشامیدنی با تاکید بر مزیت کشور در تولید محصولات حلال و دستیابی به شاخص‌های سازگار با الزام‌ها و استانداردهای بهداشتی و زیست محیطی در سطح ملی و بین المللی از دیگر اهداف کیفی است.

راه‌اندازی شرکت‌های مدیریت مالی زنجیره تامین

معاون امور صنایع وزارت صنعت همچنین درباره برنامه‌های اعلامی در حوزه راهبرد نخست (تشکیل کنسرسیوم تولید و صادرات)، گفت: تسهیل و تسریع در فرایند ورود موقت مواد اولیه مورد نیاز، متناسب‌سازی نظام تعرفه مواد اولیه با میزان نیاز و تولید داخل و تامین مالی زنجیره‌ای و راه‌اندازی شرکت‌های مدیریت مالی زنجیره تامین، از جمله برنامه‌ها برای تحقق این راهبرد هستند.

صادقی‌نیارکی ادامه‌داد: در این حوزه هماهنگی با کشورهای هدف صادراتی، بهبود زیرساخت‌های لجستیکی و انعقاد موافقتنامه‌های بین‌المللی و استفاده از تعرفه‌های تجارت ترجیحی دنبال می‌شود.

عارضه‌یابی و توانمندسازی بنگاه‌ها

وی درباره برنامه‌های اعلامی در حوزه راهبرد دوم (ساماندهی و توانمندسازی بنگاه‌ها)، تصریح‌کرد: در این راستا ساماندهی از طریق ادغام (یکپارچه‌سازی)، عارضه‌یابی و توانمندسازی بنگاه‌ها و رفع موانع تولید، تولید تحت لیسانس و تولید بدون کارخانه دنبال می‌شود.

معاون وزیر صنعت، توسعه بازار واحدهای نیمه‌فعال از طریق افزایش سرانه مصرف مواد مغذی سالم و بازسازی و نوسازی خطوط تولید را از دیگر برنامه‌ها در چارچوب این راهبرد دانست.

صادقی‌نیارکی درخصوص مهمترین برنامه‌ها برای تحقق راهبرد چهارم (تکمیل و توسعه حلقه‌های ارزش افزا) بیان‌داشت: در این حوزه استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، متنوع‌سازی محصولات تولیدی در زنجیره فرآوری غذا، به‌روز رسانی استانداردهای کیفی و نظارت بر اجرای دقیق آنها و توسعه و تعمیق ساخت داخل ماشین آلات دنبال می‌شود.

راه‌اندازی شرکت‌های تخصصی طراحی و بسته بندی محصولات غذایی و آشامیدنی

وی همچنین به دیگر برنامه‌ها در این راهبرد اشاره کرد و گفت: در این حوزه راه‌اندازی شرکت‌های تخصصی طراحی و بسته‌بندی محصولات غذایی و آشامیدنی، تامین پایدار مواد اولیه مورد نیاز صنعت با ظرفیت‌سازی تامین مواد اولیه دارای کمبود و توسعه فروشگاه زنجیره ای در دستور کار است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت همچنین از تشکیل کارگروه پایش و نظارت در معاونت امور صنایع با همکاری دفتر صنایع غیرفلزی وزارتخانه برای نظارت و پایش این برنامه توسعه ای و سند راهبردی خبر داد.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *