اهم اخبار

ترکیه با معضل دلالی در کشاورزی چگونه مقابله می کند؟

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دلالی و واسطه گری معضل بزرگ بخش تولید کشور ما است که عامل بسیاری ار گرانی ها بویژه در بخش کشاورزی است، ترکیه راهکار بسیار خوبی برای رفع این مشکل پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از خبرگزاری فارس، شاید برای بسیاری این سئوال باشد که کشورهای دیگر با معضل دلالی و واسطه گری که امروزه گریبانگیر بخش کشاورزی کشور شده چه کار می کنند و آنها چه راهکاری برای این کار پیدا کرده اند.

دلالان و واسطه گران در بخش کشاورزی کشور بسیارند و سهم زیادی از سود بخش تولید به جیب آنها سرازیر می شود و بازار را به هم می ریزند به اذعان کارشناسان در بخش دام و میوه دلالان نقش بیشتری در افزایش قیمت بازار را دارند.

 روزنامه حریت دیلی، می نویسد: ترکیه برای کاهش دلالی و واسطه گری در بخش کشاورزی فضای دیجیتالی بازار بین تولید کننده و مصرف کننده ایجاد کرده است.

وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه می گوید: راه انداز بازار دیجیتال در بخش کشاورزی تولید کننده و مصرف کننده را در این فضا به یکدیگر میرساند و باعث می شود که کشاورزان درآمد بیشتری به دست بیاورند و مصرف کنندگان نیز به محصولات ارزانتری برسند.

پاک دمیرلی معتقد است که راه اندازی این پروژه نقطه عطفی در بخش کشاورزی است و در گام نخست ۱۰ درصد کلیه فروش محصولات کشاورزی ترکیه به روش دیجیتالی به فروش خواهد رفت.

وی گفت: این پروژه نه تنها عرضه و تقاضا را در یک مکان می آورد بلکه به تولید هدفدار یا همان الگوی کشت هم کمک می کند.

به گفته وزیر کشاورزی ترکیه؛ همچنین با استفاده این سیستم همه محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره قابل ردیابی و رصد  خواهد بود و در نهایت موجب تولید پایدار کشاورزی خواهد شد؛ در این روش کشاورزان کوچک زیرچرخ دنده تولید کشاورزان بزرگ له نمی شوند و کشاورزان کوچک هم به همان قیمتی که کشاورزان بزرگتر می فروشند به قیمت محصولشان خواهند رسید.

وی توضیح داد که بازار دیجیتالی در بخشهای تولید کنندگان، کودهای شیمیایی آفت کش ها، محصول پیاز و بخش های مالی و بیمه راه اندازی شده است.

وزیر کشاورزی ترکیه گفته است که راه اندازی این سیستم می تواند باعث تولید سالم و نیز تضمین زنجیره تامین هم باشد

به گفته وی امروز تمام سیاست های بخش کشاورزی دنیا توجه به تولید داخل و داشتن خودکفایی در محصولات اساسی کشاورزی است که این سیستم دیجیتال بازار هم می تواند در این مسیر به این کشور کمک کند.

اگرچه وزیر کشاورزی ترکیه جزئیات بیشتری از این سامانه دیجیتالی بازار ارائه نداده است اما گرد هم آمدن مقامات ارشد کشور از وزیر اقتصاد و دارایی گرفته تا رئیس بانک مرکزی نشانگر این است که یک پروژه بسیار مهمی باید باشد.

دلالی به معنی دلالت و راهنمایی کردن یک واژه بسیار خوبی است و در هر کاری برای این جور افراد واقعا نیاز است؛ دلالی طی سالهای گذشته به خاطر عملکرد بسیاری بدی که در بخش های تولید کشور داشته اند متاسفانه نه تنها جایگاه خود را از دست داده اند بلکه به یک امر مسئله ساز بدل شده که مقصر اصلی بسیاری از افزایش قیمت ها شناخته شده اند، در این میان کشور باید با الگو برداری از اقدامات کشورهای دیگر این معضل بزرگ را برطرف کند.

نرم افزارها و سیستم های دیجیتالی امروزه اگر چه آرامش و آسایش را از مردم گرفته است اما برکاتی را هم دارد و می توان با کمک گرفتن از آنها خدمتی به تولید کننده و مصرف کننده و نیز کشاورزی پایدار کشور کرد.

سرویس خبری: بین الملل

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *