اهم اخبار

تسهیلات کم‌بهره برای زرشک‌کاران خراسان جنوبی اختصاص یافت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی گفت: با پیگیری مسئولان استان و مساعدت وزارت جهاد کشاورزی، کشاورزان و فعالان محصول زرشک استان از تسهیلات کم‌بهره برخوردار می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ غلامرضا قوسی افزود: پایان هفته گذشته جلسه‌ای در وزارت جهاد کشاورزی و با حضور معاونان امور باغبانی و برنامه‌ریزی این وزارتخانه و رییس سازمان تعاون روستایی برای تامین منابع مالی و خرید توافقی زرشک برگزار شد که نتایج خوبی به همراه داشت.

وی بیان کرد: در این نشست مصوب شد ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره در اختیار تشکل‌ها، تعاونی‌ها، صاحبان واحدهای فرآوری، تجار و صادرکنندگانی که در خرید محصول زرشک همکاری می‌کنند، قرار بگیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی گفت: هفته جاری نیز معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و رییس سازمان تعاون روستایی کشور به خراسان جنوبی سفر می‌کنند و در کارگروه استانی، برنامه مدون و پایداری برای حمایت از این محصول در استان مشخص و مباحث تغذیه، ترویجی و اطلاع‌رسانی در سطح استان پیگیری خواهد شد.

وی اظهار داشت: مقدمات اولیه راه‌اندازی مرکز توسعه و ترویج محصولات استراتژیک خراسان جنوبی از جمله زرشک و عناب انجام شده است تا ردیف بودجه برای آن داده شود همچنین در کنار آن ساختار تشکیلاتی مصوب شد.

قوسی افزود: هیات امنای مرکز تحقیقات کشاورزی موافقت کرد در مرکز آموزش شهرستان قاینات، مرکز توسعه و ترویج محصولات استراتژیک نیز راه‌اندازی شود.

وی گفت: بدون شک راه‌اندازی این مرکز به تولید پایدار و افزایش تولید محصول استراتژیک استان از جمله زرشک و عناب کمک خواهد کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی افزود: خرید زرشک تازه و خشک اکنون توسط سازمان تعاون روستایی و براساس کیفیت، مرغوبیت و ظاهر آن به‌صورت توافقی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: خراسان جنوبی رتبه اول تولید زرشک بی‌دانه کشور و جهان را به خود اختصاص داده است در حالی که هنوز در زمینه فروش، بازاریابی و فرآوری آن با مشکلاتی مواجه‌ایم.

قوسی با بیان اینکه زرشک استان به لحاظ کیفیت و نوع بی‌دانه، قابلیت تولید ۱۷ نوع محصول را دارد گفت: کشاورزان اگر حداقل ۲۰ درصد محصول خود را به‌صورت تازه وارد بازار کنند حجم زیادی از مشکل آنها کاسته خواهد شد.

وی تصریح کرد: به دلیل تفاوت قیمت زرشک تازه و خشک، کشاورزان و زرشک‌کاران استان عمده محصول را با شرایط سخت خشک کرده و سپس روانه بازار می‌کنند لذا در مدت برداشت تا فروش قیمت‌ها یکسان نیست و سبب دغدغه‌هایی برای آنها می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی سطح زیر کشت زرشک در این استان را ۱۸ هزار و ۶۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری از این سطح ۲۲ هزار و ۳۰ تن زرشک خشک معادل ۱۱۰ هزار تن زرشک تازه برداشت شود.

وی تعداد بهره‌برداران محصول زرشک در خراسان جنوبی را ۳۸ هزار خانوار اعلام و بیان کرد: بیشترین سطح زیرکشت زرشک استان با ۶ هزار هکتار مربوط به شهرستان قاینات است.

قوسی گفت: برداشت زرشک از اواخر مهر آغاز می‌شود که تا نیمه آذر ادامه دارد و سال گذشته ۲۲ هزار تن زرشک خشک از باغات استان برداشت شد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *