اهم اخبار

تلاش سنگین برای ورود آرین به مرغداری‌ها/ تولیدکنندگان توان ریسک را ندارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

پایان اعتبار AFCT بهانه‌ای بود برای ایجاد محدودیت تحویل اجداد مرغ نژاد راس به ایران، این امر موجب شد تا احیای مرغ لاین آرین که یک نژاد بومی کشور است بار دیگر در دستور کار قرار گیرد تا با حمایت همه‌جانبه و با تخصیص امتیازات و اعتبارات ویژه از سوی وزارت جهاد کشاورزی تولید و پرورش آن عملیاتی شود. اما برخی کارشناسان معتقدند ورود این نژاد به مرغداری‌ها با زیان سنگین اقتصادی به همراه خواهد بود.

 به گزارش خبرنگار ایلنا؛ بومی سازی صنعت اقدام بسیار خوب و در خور تایید و شایسته‌ای است و صدالبته نیازمند حمایت کافی و همه جانبه دارد، اما برخی از کارشناسان معتقدند که نژاد مرغ آرین در مقایسه و رقابت با آمیخته‌های خارجی موجود در بازار که از برتری‌های ژنتیکی و پرورشی بالایی برخوردار هستند، بسیار عقب بوده و نمی‌تواند خواسته‌ها و انتظارات را آنگونه که باید برآورده کند. از نگاه آن‌ها یکی از این خواسته‌ها انتظار برای ضریب تبدیل منطقی خوراک به گوشت است به این معنی که مرغدار خوراک و نهاده گران دامی را به خورد مرغ می‌دهد تا در ازای آن پرنده وزن بگیرد و کار و پرورش اقتصادی باشد، اگر نژاد مرغ از ویژگی‌های مناسب ژنتیکی برخوردار نباشد زیان‌های سنگینی اقتصادی را به تولیدکنندگان وارد می‌کند که جبران آن به سادگی میسر نیست.

 حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور، در گفت‌وگو با ایلنا در این مورد اظهار داشت: صنعت مرغداری و فعالین آن بواسطه سیاستگذاری‌های غلط گذشته و زیان‌های سنگین مالی در ماه‌ها و سنوات قبل بسیار آسیب پذیر شده و تنها بهره‌وری و بهبود عملکرد می‌تواند کورسویی برای رهایی از زیان برای آن ایجاد کند.

 اسدالله‌نژاد معتقد است؛ صنعت مرغداری توان انجام ریسک قابل پیش‌بینی برای نژاد آرین را ندارد و اگر عملکرد و ضریب تبدیل این نژاد یک دهم کمتر از آن نژادهای مشابه موجود در بازار باشد که هست، زیان وارده به صنعت فقط در بخش گوشتی در سال بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تفاوت‌های زیادی بین نژاد آرین و نژادهای آمیخته خارجی وجود دارد، افزود: این تفاوت‌ها را در کیفیت لاشه، افت لاشه، عملکرد در واحدهای مرغ مادر و حتی در مدت زمان پرورش هم باید پایش و رصد کرد که محاسبه این اختلافات می‌تواند حجم زیان وارده به صنعت را چندین برابر بیشتر کند.

اسدالله نژاد با انتقاد از عدم انجام کارهای ژنتیکی و اصلاحی قابل توجه در ۱۵ سال گذشته برای این نژاد و بهبود عملکرد آن و تلاش برای جا انداختن با اعتبارات دولتی آن، اظهار کرد: بهتر است احیای لاین آرین از طریق انجام اصلاحات ژنتیکی به منظور بهبود عملکرد و ایجاد رقابت با نژادهای خارجی موجود در بازار صورت گیرد  و حال که اگر هم مجوز اداره خزانه داری آمریکا (AFCT) برای تبادلات ارزی و تحریم حل شده باشد، بهتر است دلسوزان بومی‌سازی نسبت به انجام کارهای ژنتیکی برای به روز سازی آن و ایجاد امکان رقابت با آمیخته‌های موجود کمر همت ببندند تا آمیخته‌های خارجی به جای هرز دادن سرمایه‌های ملی و تحمیل زیان و آسیب به تولیدکنندگان در میدان رقابت حذف شوند.

وی استفاده از اعتبارات دولتی و دادن مشوق‌های درخور اعتنا حتی در قالب تامین نهاده‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: تامین نهاده‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است که متاسفانه در چند ماه گذشته در عمل به آن ناتوان نشان داده است.

وی افزود: استفاده تمام واحدهای مرغ مادر و گوشتی از نژاد بومی یک افتخار است مشروط بر این که حاصل آن تبدیل چندین هزار میلیارد تومان نهاده به کود مرغ و تحمیل زیان به تولیدکنندگان نباشد.

 اسدالله نژاد یادآور شد: ۲۰ سال گذشته فرصت بسیار مناسبی برای به روز رسانی و کارهای ژنتیکی و اصلاح ژنتیکی این لاین جهت ایجاد امکان رقابت با آمیخته‌های خارجی بود که متاسفانه از دست رفت. اما هنوز هم دیر نشده و ایران از نظر علمی این توانمندی را دارد که در تمامی زمینه ها پیشرو و پیشگام باشد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *