اهم اخبار

توسعه کشاورزی قراردادی با اولویت کشت گندم در اراضی کشور/ کنترل بازار داخلی و صادرات با ابزار عوارض

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما کشت قراردادی را با اولویت گندم توسعه خواهیم داد و امیدواریم نتایج خوبی در خودکفایی محصولات اساسی داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه مراسم افتتاح و بهره‌برداری همزمان ۲ هزار پروژه وزارت جهاد کشاورزی که به مناسبت هفته دولت انجام شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تا پایان شهریور که شروع فصل کشت است، قانون الگوی کشت توسط وزارت جهاد کشاورزی به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

وی افزود: تلاش ما این است که با برنامه‌ریزی انجام شده کشاورزان بتوانند بر اساس الگوی کشت حرکت کنند و برای حمایت از طرح الگوی کشت قیمت خرید تضمینی را هم پیش از شروع فصل کشت ابلاغ خواهیم کرد تا کشاورزان بتوانند طبق آن برای کشت برنامه‌ریزی کنند.

ساداتی‌نژاد خاطرنشان کرد: با توجه به دستور رئیس جمهور در خصوص حمایت از الگوی کشت، پیشنهاد بخشودگی آب بها را ارائه کرده‌اند که با همراهی وزارت نیرو تا هفته آینده این طرح را ابلاغ خواهیم کرد و کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت کنند از بخشودگی بخشی از آب بها برخوردار خواهند شد.

وی ادامه داد: بر اساس قانون، صادرات محصولات آب‌بر ۰.۵ درصد عوارض دارد و این امر برای حمایت از محصولات کم آب بر و تقویت کشت محصولات اساسی لحاظ شده است.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص صادرات محصولات جالیزی عنوان کرد: ما صادرات این محصولات را ممنوع نکرده‌ایم اما با عوارض بازار داخلی را کنترل می‌کنیم و در مواقع لزوم میزان عوارض را کاهش یا افزایش خواهیم داد، تلاش می‌کنیم صادرات محصولات کشاورزی را ممنوع نکنیم.

ساداتی‌نژاد در رابطه با مدیریت الگوی کشت گفت: الگوی کشتی که به استان‌ها ابلاغ می‌شود بر اساس میزان نیاز داخل کشور و صادرات برنامه‌ریزی می‌شود و امیدواریم کشاورزان از الگوی کشت تبعیت کنند و بتوانیم بازار داخل و صادرات را کنترل کنیم.

وی در پایان اظهار داشت: کشت قراردادی را امسال در محصول گندم اجرایی می کنیم، براساس آزمایشی که بر روی ۲۵۰ هزار هکتار از گندمزارها و ۴۵ هزار هکتار از شالیزارها انجام دادیم این نوع کشت را با اولویت گندم توسعه خواهیم داد و امیدواریم نتایج خوبی در خودکفایی محصولات اساسی داشته باشیم.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *