اهم اخبار

گذر از کشاورزی سنتی کم بازده به علمی با توسعه گلخانه‌های شهر ری

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

توسعه کشت گلخانه ای در شهر ری با توجه به شرایط اقلیمی و کمبود آب منطقه و نزدیکی بازار مصرف بزرگ کلان شهر تهران می تواند حرکت موثری در جهت گذر از کشاورزی سنتی کم بازده به علمی، تامین امنیت غذایی و از همه مهمتر تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در جنوب تهران باشد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایرنا، توسعه کشت گلخانه ای به عنوان یکی از روش های مهم و به روز دنیا در جهت کاهش مصرف و مدیریت منابع آب و افزایش تولید محصولات با کیفیت کشاورزی با ضایعات کم یکی از روش هایی است طی چند سال گذشته مورد توجه دولت تدبیر و امید بوده است.

مصرف آب کشاورزی شهرستان ری در مصارف خانگی کلان شهر تهران و آلوده شده منابع آبی این شهرستان مانند رودخانه ها و قنوات در بالادست ضرورت مدیریت مصرف آب و کاربرد روش های صرفه جویی را به یکی از الزامات اصلی در کشاورزی این منطقه تبدیل کرده است.

احداث واحدهای گلخانه ای در مقیاس های مختلف، صرف نظر از مزایایی که در افزایش بهره وری و استفاده بهینه از منابع آب دارد، می تواند زمینه ساز افزایش تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح، ایجاد اشتغال و درآمد بیشتر برای مردم باشد.

مزایای توسعه کشت گلخانه ای در شهرستان ری را می توان گامی در جهت تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی تعریف کرد چرا که با استفاده از این شیوه نوین کشاورزی و با تکیه بر منابع و ظرفیت های داخلی می توان برای تعداد زیادی از مردم بویژه جوانان بطور مستقیم و غیرمستقیم ایجاد اشتغال و درآمد کرد.

رشد ۴۰ درصدی احداث گلخانه در شهرستان ری

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ری روز دوشنبه با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۱۸ و نیم هکتار گلخانه در این شهرستان احداث شده است، به خبرنگار ایرنا گفت: احداث گلخانه نسبت به مدت مشابه سال گذشته در حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.

جبرییل برادری اجرای سیاست های اصولی و ترغیب بخش خصوصی به کشت گلخانه ای را از دلایل اصلی این رشد ۴۰ درصدی عنوان کرد و افزود: توسعه گلخانه ها در حالی صورت گرفته است که امسال با رشد چند برابری قیمت احداث گلخانه روبرو بوده ایم.

وی با بیان اینکه احداث هر متر مربع گلخانه از چهار تا ۱۱ میلیون ریال هزینه برای کشاورز دارد، خاطرنشان کرد: امسال ۷۰ هکتار پروانه تاسیس از طرف جهاد کشاورزی شهرستان ری صادر شده است که فقط ۱۸ و نیم هکتار انجام شد.

برداری یادآور شد: افزایش قیمت ساخت گلخانه، شرایط نابسامان اقتصادی، مشکلات اداری در پرداخت وام و مسدود بودن سامانه “سیتا” جهاد کشاورزی از دلایل اصلی کاهش استقبال کشاورزان است.

این مسئول با اشاره به اینکه هم اکنون ۴۶ هکتار گلخانه در شهرستان ری وجود دارد، بیان داشت: گلخانه های شهرستان ری در حوزه تولید سبزی و صیفی فعال هستند و در حال حاضر سالانه در حدود ۱۰ هزار تن انواع محصولات را تولید می کنند.

برادری اضافه کرد: احداث هر هکتار گلخانه سالیانه موجب اشتغال مستقیم هشت نفر و تولید سالیانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن محصول کشاورزی می شود.

وی صادرات محصولات کشاورزی، کاهش منابع آب و نزدیکی بازار مصرف کلان شهر تهران را از انگیزه های اصلی کشاورزان در توسعه کشت گلخانه ای دانست و تاکید کرد: مشکلات توسعه گلخانه در شهرستان ری باید با همکاری دستگاه های مختلف برطرف شود.

۲ محل برای احداث شهرک گلخانه در شهرستان ری جانمایی شده است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ری در ادامه با بیان ایجاد شهرک گلخانه می تواند زیرساخت مناسبی برای توسعه این نوع کشاورزی شود، گفت: ۲ محل برای احداث شهرک گلخانه در شهرستان ری جانمایی شده است.

برادری با اشاره به اینکه مراحل اداری احداث شهرک های گلخانه ای شهرستان ری در اداره منابع طبیعی و سایر دستگاه ها در حال پیگیری است، افزود: هم اکنون ۱۱۴ هکتار از اراضی روستای دوتویه در بخش کهریزک و ۱۰۰ هکتار از اراضی روستای بیجین در بخش حسن آباد فشافویه برای احداث این گلخانه های جانمایی شده است.

این مسئول یادآور شد: فارغ التحصیلان بومی شهرستان ری در حوزه کشاورزی و کشاورزان این شهرستان در اولویت واگذاری اراضی شهرک های گلخانه ای هستند.

برادری عنوان کرد: توسعه کشت گلخانه ای با توجه به بحران کم آبی و افزایش تولید و بهره وری بالا، راهبرد اصلی و نیاز ضروری امروز بخش کشاورزی جنوب تهران است که در صدد جایگزین به جای محصولات دیگر هستیم.

وی با بیان اینکه شهرستان ری در فصول سرد سال اکثر مواقع دارای هوای آفتابی است و دمای مناسب برای کشت محصولات کشاورزی را نیز دارد، خاطرنشان کرد: کشت گلخانه ای در این منطقه از لحاظ مصرف پایین سوخت و هزینه های جاری نگهداری گلخانه بسیار مقرون به صرفه است.

برادری اضافه کرد: وجود نور خورشید و دمای مناسب باعث رویش سریع و مناسب سبزیجات، صیفی جات در گلخانه ها می شود از این رو کشاورزان شهرستان ری میل و انگیزه بالایی به کشت گلخانه ای دارند.

۸۰ مورد پروانه ساخت گلخانه و قارچ در شهرستان ری ابطال شده است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ری در ادامه با اشاره به اینکه برخی افراد سودجو با اخذ پروانه ساخت گلخانه و کارخانه قارچ به دنبال ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی هستند، گفت: ۸۰ مورد از این گونه پروانه های از ابتدای سال جاری تاکنون ابطال شده است.

برداری تاکید کرد: بازرسان اداره جهاد کشاورزی شهرستان ری به صورت دوره ای تمامی اراضی کشاورزی که پروانه تاسیس گلخانه و کارخانه قارچ را گرفته اند را سرکشی می کنند و با هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز به شدت برخورد می کنند.

وی یادآور شد: هرگونه ساخت و ساز ویلا و سوله با پروانه گلخانه و کارخانه قارچ در راستای اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون اصلاحی قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها تخریب می شود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *