اهم اخبار

توقف ۴۰ درصدی خط تولید شیرخشک نوزاد/ منتظر اعلام نظر درباره قیمت‌ها هستیم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد خاطر نشان کرد: اگر روند توقف تولید ادامه داشته باشد در نهایت تولیدکنندگان متهم خواهند شد که چرا تولید نمی‌کنند و در نهایت دولت اقدام به واردات می‌کنند این در حالیست که تولیدکنندگان داخلی توانایی تولید ۹۵ درصد از نیاز کشور را دارند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ هانی تحویل‌زاده با اشاره به توقف ۴۰ درصدی خط تولید شیر خشک نوزاد در کشور، گفت: بعد از نیمایی شدن عوارض گمرکی، هزینه‌های تولید به‌ویژه هزینه گمرک افزایش چشم‌گیری کرد؛ به عبارت دیگر در حال حاضر هزینه ترخیص مواد اولیه از گمرک با هزینه خرید مواد اولیه برابری می‌کند.

این فعال اقتصادی با اشاره به عدم اصلاح قیمت‌گذاری شیر خشک، بیان کرد: تولید شیرخشک نوزاد در کشور با مشکل جدی مواجه شده است چراکه هنوز قیمت این محصول از سوی دستگاه‌های مربوطه اعلام نشده است؛ سازمان غذا و دارو به عنوان متولی این مهم تاکنون اقدامی در راستای اعلام و ابلاغ قیمت‌های جدید نکرده و نمی‌دانیم که با چه منطقی از اعلام قیمت‌های جدید خودداری می‌کند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد ادامه داد: سازمان حمایت کمیسیون قیمت‌گذاری را تشکیل و قیمت‌ها را تعیین کرد؛ اما به تولیدکنندگان قیمت‌ها ابلاغ نمی‌شود چراکه ستاد تنظیم بازار نیز می‌خواهد بر قیمت‌ها نظارت کند.

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو تولیدکنندگان را به نظر نهایی ستاد تنظیم بازار ارجاع می‌دهد، تصریح کرد: شیرخشک در دسته داروها قرار دارد از این‌رو قیمت آن در کمیسیون قیمت‌گذاری سازمان غذا و دارو تعیین می‌شود و ارتباطی به ستاد تنظیم بازار ندارد؛ اینجا این پرسش مطرح است که چند ارگان باید در قیمت‌های اعمال نظرکند؟

تحویل‌زاده تولید را زیان‌ده عنوان کرد و افزود: اگر روند توقف تولید ادامه داشته باشد در نهایت تولیدکنندگان متهم خواهند شد که چرا تولید نمی‌کنند و در نهایت دولت اقدام به واردات می‌کنند این در حالیست که تولیدکنندگان داخلی توانایی تولید ۹۵ درصد از نیاز کشور را دارند.

به گفته وی؛ برای مسئولان اهمیتی ندارد که خط تولید شیر خشک نوزاد در کشور متوقف شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد مشکل تامین شیرخشک‌های رژیمی در کشور را به عدم قیمت‌گذاری در کشور نسبت داد و افزود: در ۱۵ سال اخیر مشکل شیر خشک رژیمی نداشتیم اما سخت‌گیری‌های اخیر باعث شد که تولیدکنندگان نتواند مواد اولیه وارد کنند و تولید صرفه اقتصادی ندارد.

به گفته این فعال اقتصادی؛ قیمت شیرهای رگولار حدود ۴۶ تا ۶۰ هزار تومان است و درخواست شرکت‌های تولیدی این است که با توجه به افزایش هزینه تولید، قیمت محصول نیز افزایش پیدا کند.

تحویل زاده با بیان اینکه سال گذشته نیاز بازار داخلی را تامین کردیم، افزود: سال گذشته حتی موفق به صادرات شیر خشک شدیم اما در سال جاری بدون تردید برای تامین نیاز با چالش‌های جدی مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به تاثیر جنگ روسیه و اوکراین در تامین مواد اولیه، گفت: قیمت مواد اولیه بالا رفته است و این مسئله در قیمت شیرخشک اطفال نیز تاثیر گذاشته است اما کمبودی در این زمینه در بازارهای جهانی وجود ندارد و ما فرصت خرید داشتیم اما زمانی‌که قیمت‌ها بالا می‌رود و کمبود وجود دارد رقابت‌ها برای خرید نیز دوچندان می‌شود این در حالیست که ما در کشور برای تخصیص ارز مسئله داریم و فرآیند تامین ارز ۳ تا ۴ ماه طول می‌کشد اما از سوی دیگر فروشنده کالا منتظر ما نمی‌ماند و کالا خود را می‌فروشد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد با بیان اینکه ارزبری تولید از واردات کمتر است، تصریح کرد: واردات ۳ تا ۴ یورو ارزبری دارد این در حالیست که تولید ۲ تا ۲٫۵ یورو هزینه می‌برد در حال حاضر شیرخشک تولیدی در ایران بالاترین کیفیت را در دنیا دارد و کسی نمی‌تواند ادعا کند که بهتر از تولیدکنندگان ایرانی تولید می‌کند.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *