اهم اخبار

تولید آبزیان در کشور از یک میلیون تن فراتر رفت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

 

معاون وزیر و رییس سازمان شیلات ایران گفت: تولید آبزیان در کشور برای اولین بار در سال گذشته از یک میلیون تن فراتر رفت.

حسن صالحی عصر روز سه شنبه در جلسه نشست اعضای تفاهمنامه حمایت از طرح های تولید ماهیان خاویاری در استان های گیلان گلستان و مازندران در استانداری گیلان اظهارداشت: این میزان از تولید آبزیان در کشور ۶۰ درصد آن دریایی و ۴۰ درصد حاصل آبزی پروری است در حالی که این نسبت در جهان ۵۱ درصد آبزی پروری و ۴۹ درصد صید دریایی را تشکیل می دهند.
وی خاطرنشان کرد: در آستانه یکصدمین سال تاسیس ایستگاه تحقیقات شیلاتی ایران در بندرانزلی تشکیل چنین جلسه ای نشان از ادامه دادن راه گذشتگان در زمینه احیای ذخیار دریای خزر و تولید ماهی است.
صالحی تصریح کرد: برای اولین بار نیز تاسیسات بازسازی ذخایر دریایی خزر در سال ۱۳۵۱ در گیلان به مرحله عملیاتی رسیده است که باید این راه ادامه یابد.
وی بر حفظ برند ماهیان خاویاری ایران تاکید کرد و اظهار داشت: جلسه نشست استانداران سه استان شمالی کشور با رییس بنیاد مستضعفان کشور و روسای بانک ها و شیلاتی کشور نقطه عطفی در تاریخ شیلات ایران محسوب می شود و این جلسه در تاریخ ایران ثبت خواهدشد .
وی ادامه داد: در گذشته در تولید ماهیان خاویاری و خاویار حرف اول را در دریای خزر می زدیم و باید تلاش کنیم یک بار دیگر آنرا زنده کنیم.
رییس سازمان شیلات ایران گفت: وظیفه سنگینی در برابر جوانان و فارغ التحصیلان کشور داریم و باید بستری برای ایجاد اشتغال برای آنان فراهم شود.
وی ارزش ماهیان خاویاری بویژه فیل ماهی را خیلی مهم دانست و احیای آن را برای ارز آوری کشور خواستار شد.
صالحی گفت: من از همین جا اعلام می کنم که گونه فیل ماهی که قبلا نسل آن در حال انقراض بود از انقراض نجات یافته است و هم اکنون ۳۰۰ هزار قطعه آن در مزارع پرورش ماهی کشور برای تولید مولد و پروش نگهداری می شود .
وی یادآورشد: توسعه آبزی پروری در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب شده است و تولید ماهیان خاویاری نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی ایفا خواهند کرد.
وی تصریح کرد: تولید سالیانه ۲۰ هزارتن ماهی در قفس در کشور تصویب شده است که تولید ۱۰ هزارتن آن امسال در استان های شمالی کشور انجام می شود که استان گیلان ، مازندران و گلستان هرکدام تولید چهار هزارتن را در برنامه دارند.
در مراسمی که سه شنبه در استانداری گیلان با حضور محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان و صالحی رئیس سازمان شیلات برگزار شد، تفاهمنامه همکاری بین بنیاد علوی، شرکت مادر تخصصی کشاورزی و دامپروری بنیاد، بانک سینا، سازمان شیلات ایران، استانداران گیلان، مازندران و گلستان با هدف توسعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور به امضاء رسید.

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *